Da Pirbrua ble lyst ut første gang i fjor, kom det også bare ett anbud som lå høyt over overslaget. For høyt, syntes Vegvesenet og avlyste konkurransen. Ved neste utlysning var prosjektet delt i fire entrepriser. Summen av anbudene på de fire jobbene lå 45 prosent lavere enn det ene anbudet som kom inn første gangen.
Nå blir også byggingen av Øvre Sund bru delt i fire entrepriser. Den første gjelder søndre landkar. Oppdraget omfatter ramming av 5,5 km betongpæler i tillegg til støp av landkaret. Den som får kontrakten skal også utføre noe arbeid med elvefronten. Dårlige grunnforhold i Drammenselva gjør dette til en ganske komplisert jobb.
Neste entreprise blir den største. Den omfatter tilsvarende arbeid på nordsiden av elva, pluss alt betongarbeid mellom landkarene. Den blir lyst ut i august eller september.
De to siste entreprisene kommer senere. Den ene gjelder montasje av gangbane i stål, rekkverk og levegg mellom kjørebane og gangbane. Den andre gjelder gartnerarbeid, steinarbeid og belysning.
Oppdelingen av prosjektet er gjort med tanke på at oppdragene skal være overkommelige for flere enn de største. - Jeg håper de mellomstore entreprenørene har litt mindre å gjøre enn de store hadde sist. Men jeg er mest spent på responsen på entreprise nummer to. Det blir en jobb for de største, sier Grete Tvedt i Statens vegvesen Region sør som er byggeleder på Øvre Sund bru.