Seks entreprenører leverte tilbud, og kontrakten gikk til det danske selskapet E. Pihl & Søn AS.
Signeringen av kontrakten på veg og tunnelarbeidet markerer starten på prosjektet E6 Hålogalandsbrua. Kontrakten har en verdi på 375 millioner og inneholder:
- Bygging av 1,4 kilometer veg på Narvik-siden
- Ornestunnelen på 270 meter
- Bygging av 3,5 kilometer veg på Øyjord
- Storlikolltunnelen på 330 meter
- Trældaltunnelen på 1,1 kilometer
- Bergrom for forankring av brua
Arbeidet settes i gang tidlig i 2013 og kontrakten skal være ferdig innen høsten 2016.
Veg må bygges før bru
Før jobben med selve Hålogalandsbrua kan starte, må det bygges veg og tunneler for å komme til med anleggsmaskinerfor å bygge bruhodene. I tillegg er dagens veg på Øyjord ikke egnet for anleggstransport, og det er derfor viktig at arbeidet med ny veg kommer i gang så raskt som mulig
Mye anleggstrafikk
Når byggingen starter, vil publikum merke at det blir en del anleggstrafikk. Dette gjelder spesielt i området der vi skal bygge Trældaltunnelen. Her må det til å begynne med sprenges tett inntil dagens veg, og på grunn av sikkerheten blir det derfor nødvendig å stenge vegen i kortere perioder.
Hålogalandsbrua neste
Neste delkontrakter som lyses ut vil være de som dreier seg om byggingen av selve Hålogalandsbrua. Kontraktene handler om henholdsvis betongarbeider og stålarbeider, og det planlegges å lyse ut disse parallelt.
Går alt etter planen vil disse lyses ut i tidlig i 2013.