I fjor lovet regjeringen først å sette av midler i statsbudsjettet til bygging av E134 Røldal-Seljestad, et prosjekt til 4,9 milliarder kroner. Her inngår blant annet en ny ettløps veitunnel på 13 kilometer.
I statsbudsjettet ble det også tildelt penger til prosjektet.
Nå kommer Vegvesenet med første, forberedende entreprise i dette prosjektet, og det handler om å bygge ny bru ved området som blir riggplass i den kommende hovedentreprisen.
Stedet er Hesjabakk i nordre endre av traséen for den nye veien og tunnelen, nord for Seljestadjuvet.
Her er det parkeringsplasser for skiturister om vinteren. Nå er Vegvesenet ute etter en entreprenør som kan bygge ny bru over elva Opo til ny parkeringsplass utenfor anleggsområdet for den kommende tunneldrivingen. Brua brukes også som elvekryssing for beitedyr og fotgjengere, avhengig av årstiden. Under byggingen skal gangtrafikken over på ei midlertidig bru oppstrøms for den nye.
Oppdraget ser slik ut:
- Rive dagens bru på Hesjabakk
- Bygge plasstøpt spennarmert betongbru med spenn på 15,5 meter
- Cirka 70 meter med nye VA-ledninger fra nytt framtidig Seljestad vassverk gjennom ny bru og under E134
- Rive noen hytter og uthus
Værhardt strøk
Anleggsområdet på Hesjabakk ligger 660 meter over havet. Her er svært værhardt, med store snømengder. Det kan være svært kaldt i lange perioder om vinteren, og det er muligheter for store flommer om våren.
Oppdraget har en anslått verdi på ti millioner kroner, og skal være ferdig 11. oktober 2024.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse 25. januar. Møtestedet er parkeringsplassen på Hesjabakk ved E134.
Og tilbudsfrist er 29. februar.
Nå skal det bli stopp for disse skredene på E16