– Selv om jeg ikke kan dele den nøyaktige høyden og hastigheten TA-1 oppnådde på grunn av avtaler med kundene våre, er vi glade for å dele at vi nådde overlydshastigheter som nærmet seg Mach 5 og at vi samlet inn en stor mengde data for våre kunder, sier administrerende direktør Zachary Krevor i Stratolaunch i en pressemelding.
Det amerikanske selskapet fullførte i helgen den første motordrevne flyvningen med sin hypersoniske farkost Talon A.
Talon A løftes opp i luften av gigantflyet Roc, som har et vingespenn på 117 meter. Også tidligere har Stratolaunch testet å slippe et fartøy fra Roc, men da uten motorkraft.
Roc tok av fra Mojaveørkenen om morgenen 9. mars lokal tid. Det ubemannede fartøyet ble sluppet ned, så ble motoren startet, og den gikk i rundt 200 sekunder.
– Alt i alt er vi utrolig fornøyd med hvordan TA-1 presterte i dag, sier Aaron Cassebeer i selskapets ledelse.
Stratolaunch ønsker å tilby kundene muligheten til å gjøre eksperimenter med hastigheter som er fem ganger lydhastigheten, Mach 5. Hastigheter på Mach 5 eller høyere kalles hypersoniske.
Målet med flyvningen var blant annet å skaffe data til utviklingen av TA-2, et fartøy som skal kunne gjenbrukes. Den første flyvningen for TA-2 blir senere i år, skriver Stratolaunch.
I tillegg til testene med TA-1 jobber selskapet også med en ny plattform å kunne slippe sine hypersoniske farkoster fra. Tanken er å konvertere en Boeing 747-400.
Artikkelen ble først publisert på Ny Teknik
Norge har fått sin første kvinnelige F-35-flyger