Ordførere og snorklipping hører til når nye anlegg åpnes, og slik ble det også da de rehabiliterte tunnelløpene i Kjørholt og Bamble på Grenland ble åpnet fredag ettermiddag.
Først ut
Dette prosjektet er det første som står ferdig i regi av Nye Veier. BetonmastHæhre har gjort jobben.
I tillegg til rehabilitering av de to tunnelene, er det også sprengt to nye tunnelløp, slik at de står klare når man går i gang med bygging av den nye Grenlandsbrua.
Prosjektdirektør i Nye Veiers E18-prosjekt Magne Ramlo, er svært fornøyd når veier24 snakker med han på telefon rett før den første bilen slippes gjennom tunnelene.
– Det er en fantastisk følelse. Vi har hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen, entreprenøren og Vegtrafikksentralen. Folk har fulgt opp arbeidet time for time gjennom hele sommeren, og det er bare å berømme innsatsen.
De to tunnelene ble stengt i april 2017, og knappe halvannet år etterpå er altså prosjektet ferdig. At man har valgt å kjøre rehabilitering og tunnelsprenging samtidig, får æren for dette.
Under anleggsarbeidet har trafikken blitt omdirigert gjennom Brevik og Stathelle.
– Det har vært en situasjon for trafikanter og naboer her på Grenland under byggingen, vi må bare få takke dem for tålmodigheten, sier prosjektdirektøren.
Overlevert rett før åpning
Dette tunnelarbeidet er en del av 16,5 kilometer firefelts E18 som går mellom Rugtvedt og Dørdal. Det er Statens vegvesen som skal drifte tunnelanlegget fram til Nye Veier er ferdig med resten av prosjektet.
– Dette ble en «last minute delivery». Anlegget ble overlevert rett før vi gikk i gang med åpningen, forteller Ramlo.
Han kan melde om en meget hektisk periode før fredagens åpning. Testing av diverse systemer i tett samarbeid med Vegtrafikksentralen har vært sentralt her.
– Staben har gjort en fantastisk innsats. Det er bare å berømme dem, gjentar prosjektdirektør Magne Ramlo.