Nye Veier vil prekvalifisere tre eller fire enterprenører for oppdraget. De som slipper gjennom nåløyet, skal senere gi pris på prosjektering og anlegg av 23 km motorveg.
- Konkurransen om anleggsoppdragene er hard for tiden. Hvorfor vil dere ikke ha flere med i konkurransen?
- Det er en fordel både for oss og for entreprenørene å ha et bregrenset antall, sier direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth. - Entreprenørene legger ned veldig mange timer slike oppdrag. Når det er få deltakere i konkurransen, vet de noe om sannsynligheten for å vinne. For oss blir det mindre arbeid når vi begrenser antall entreprenører, men vi sikrer oss god konkurranse uansett.
Signering i desember
- Når regner dere med at de prekvalifirserte skal være klare?
- I slutten av april skal det være klar hvem det blir. I midten av mai får de konkurransegrunnlaget. Deretter får de fire måneder å regne på. Vi regner med signering i desember.
- Hva kreves det for å bli prekvalifisert?
- Entreprenørene må ha kompetanse innenfor veg, bru, tunnel og elektro, de må vise at de kan 3D-prosjektering, og de må dokumentere at de har gjennomført fem store anleggsprosjekter, hvorav minst tre til en verdi på over 500 millioner kroner, sier Bjørn Børseth.
7 mill. kbm flyttes
Den nye E18 skal gå helt utenom nåværende veg. 17,5 km av vegen får en bredde på 20 meter (standardklasse H8). På resten av strekningen blir bredden 23 meter (standardklasse H9). Den bredeste vegen ligger nærmest Arendal. Prosjektet omfatter også 14 km tilførselsveger.
Omfanget av sprenging og masseflytting blir formidabelt. Byggherren regner med at til sammen 7 millioner kbm må sprenges eller flyttes. For øvrig skal det bygges 19 bruer med lengder over 50 meter, og det skal drives fire tunneler med lengder fra 205 til 785 meter.
Høsten 2019 skal den nye E18 være ferdig.