Ved årsskiftet skal fallemmen være på plass på Natlandsveien i Bergen, og installasjonen blir dermed den første i sitt slag i Norge. Det forteller senioringeniør i Vestland fylkeskommune, Trond Hollekim til Veier24.
Oppfinnelsen fra det svenske selskapet Edeva, som de har kalt Actibump, har blitt langt merke til som et alternativ til vanlige fartsdempere, fordi den skaper ubehageligheter bare for de de som kjører over tillatt hastighet. Da åpner en lem i veien seg og gir en hump i bilens forstilling. Er radar måler noen meter i forkant av lemmen kjøretøyenes hastighet, og styrer om lemmen skal åpne seg eller ikke.
De trener i verdens mest avanserte simulator
Trond Hollekim forteller at de ønsker å prøve ut denne løsningen på det aktuelle stedet i Bergen, og at det er å anse som en prøveinstallasjon for å se på effekten.
– Natlandsveien har et sterkt innslag av både kollektivtransport og syklister, og for disse er det forstyrrende å måtte passere tradisjonelle fartshumper. Stedet vi plasserer innretningen på er gjort i samarbeid med leverandøren, men generelt er det å si at dette er i et område av gaten hvor det er mye aktivitet både av biler og forgjengere.
– Gaten er en ulykkesutsatt vei, og vi vurderer ulike tiltak for å øke trafikksikkerhet her. Løsningen er jo dyrere enn en vanlig fartshump, men vi ønsker å få testet ut om dette kan være en mer hensiktsmessig løsning.
Titanic er i ferd med å gå i oppløsning
Hollekim forteller at det i forkant av installasjonen er gjort gjennomsnittmålinger av hastigheten, tellinger og observasjon av handlingsmønstre til trafikantene, slik at de skal ha sammenligningsgrunnlag når installasjonen av fallemmen er gjort.
I Sverige har både kommunale og statlig veimyndigheter tatt i bruk Actibump på et antall steder. Og i Australia er systemet montert fire steder ved Curtin University i Perth.