Brua skal gå ved siden av Skansenbrua - den velkjente klaffebrua som fører Dovrebanen over Skansenløpet. Landkarene til de to bruene vil ligge ganske nær hverandre, men den nye brua vil gå i bue utover mot fjorden.
Nybrua blir 98 meter lang. Den svingbare delen blir 51 meter lang, men i motsetning til det som er vanlig på bruer av denne typen, har de to armene forskjellig lengde.
Den ene armen blir 31,4 meter lang, den andre 19,6 meter. Forskjellen i lengde blir kompensert med en motvekt under den korteste armen.
Den lengste armen går over seilløpet, som blir 20 meter bredt. En medvirkende årsak til at bredden blir vesentlig mindre enn lengden på armen, er at seilløpet ikke går vinkelrett på brua.
Når brua er lukket, er seilingshøyden under den 3,95 meter ved normal vannstand. Det er det samme som under Skansenbrua.
Les også: Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie
Står i stil med Skansenbrua
Overbygningen blir en fagverkskonstruksjon. Løsningen er valgt for at nybrua skal stå i stil med Skansenbrua. Bredden vil variere noe, men den blir aldri mindre enn fem meter.
Oppdraget omfatter også anlegg av ca. 250 meter gang/sykkelveg på østsiden av Skansenløpet og ca. 50 meter på vestsiden. Når anlegget blir ferdig, får gående og syklende sammenhengende veg mellom Brattøra og Ila.
Øst for Skansenløpet skal det etableres et friområde mellom gang-/sykkelvegen og fjorden. Her blir det beplantning, sandstrand, gressplen, grusganger, bord og benker. Arbeidet med friområdet inngår i entreprisen.
Les også: Vil sette verdensrekord over Mjøsa
Nei fra Riksantikvaren
Det har tidligere blitt foreslått at forbindelsen mellom Ila og Brattøra skal etableres ved å montere enn gangbane på Skansenbrua, men Riksantikvaren har satt foten ned for forslaget.
Flere firmaer har samarbeidet om prosjekteringen. Pir 2 og Norconsult har hatt ansvaret for brua, Multiconsult har hatt elektro og veggeometri, og det danske firmaet SLA har prosjektert friområdet. Statens vegvesen er byggherre.
Hele anlegget skal være ferdig i november neste år.
Les også: Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper
To svingbruer i bruk
Svingbrua som ble tatt i bruk i 1952, går over Nålsund kanal i Tingvoll kommune på Nordmøre. Den er svært kort. For tiden kan den ikke svinges, men på kommunebudsjettet for neste år er det foreslått en bevilgning for tiltak som er nødvendig for å kunne svinge den.
Inntil brua i Tingvoll igjen kan svinges, er det bare to svingbruer i bruk i Norge. Den ene går over Ørje sluser i Marker kommune i Østfold.
Den ble åpnet i 1935. Den andre er Sundkilen bru i Telemark som ble bygd i allerede i 1901. Kilen den er oppkalt etter er en del av Kviteseidvatnet.
Det er også en svingbru på jernbanenettet. Den ble bygd i Drammen i 1930, men den kan ikke svinges lenger.
Les også: Slik vil de bygge hurtigtog på stylter