De tilstøtende vegene har en total lengde på fem km. Fra Tysningsvatnet i øst hvor den nye vegen skal ta av fra riksveg 13, er det to km til fjorden. På denne strekningen blir det tre tunneler med lengder på 200, 170 og 320 meter.
På vestsiden tar vegen av fra Øvrabø på fylkesveg 681. Herfra er det tre km til Sandsfjorden. To tunneler med lengder på 395 og 350 meter inngår i denne strekningen. Alle tunnelene i prosjektet får profil T 8,5.
Den korte anbudsfristen skyldes at det ble sendt ut veiledende kunngjøring om oppdraget i høst.
Brua over Sandsfjorden blir en fritt-frambyggbru med et hovedspenn på hele 290 meter - bare 11 meter kortere enn verdens lengste spenn av denne typen. Totallengden blir 580 meter.
De tilstøtende vegene er prosjektert av Dimensjon Rådgivning fra Stavanger. Fritt-frambyggbrua er prosjektert av Aas-Jakobsen.
Bruentreprenøren må ha adkomst til fjorden fra øst innen 30. august neste år. To måneder senere må det også være adkomst fra vest. Innen 30. juni 2014 må arbeidet med de tilstøtende vegene være fullført.
Den fast forbindelsen over Sandsfjorden skal åpnes høsten 2015. Den erstatter fergesambandet Sand-Ropeid på fylkesveg 46.
De totale omkostningene for prosjektet er vil komme på vel en halv milliard kroner. Beløpet dekkes med bevilgninger fra Rogaland fylkeskommune og Suldal kommune.