Romsåsen tunnel ble sprengt før resten av anlegget fordi Vegvesenet trengte masse til parsellen Krosby-Sekkelsten. I deg består den av to tunneler, hvert med to løp. Slik blir det ikke i framtida. En del av jobben som er utlyst består i å støpe en 80 meter lang betongtunnel med to to løp mellom de to tunnelene. I åpningen mellom dem var det tidligere løsmasser som ble fjernet i forbindelse med sprengningsarbeidet. Disse skal legges tilbake til sitt opprinnelige nivå.
Tunnelen blir ca. en kilometer lang når jobben er fullført. Oppdraget omfatter også vann- og frostsikring, elektroinstallasjoner og støping av fire portaler. I forbindelse med elektroinstallasjonene skal det oppføres to tekniske bygg.
På Krosby skal det etableres et to-planskryss med ramper. Hele området som inngår i entreprisen ligger øst for Glomma. Over Glomma bygger Bilfinger Berger en skråstagbru. På den andre siden skal det anlegges ca. fem kilometer ny E 18. Den jobben lyses ut i januar. Overgangsbruer lyses ut som egen entreprise til våren.
Vegen mellom Knapstad og Krosby prosjekteres av Vegvesenet med assistanse fra private konsulenter. Opprinnelig tok man sikte på vegåpning i juni 2010, men på grunn av det tidligere overopphetete markedet, var det vanskelig å få hjelpen man trengte fra konsulentene. Konkurransegrunnlaget ble derfor ikke ferdig tidsnok. Nå er målet å få vegen ferdig i september 2010.