Forsvaret har forlenget levetiden til beltevognene

669 beltevogner er oppgradert og skal være i bruk frem til 2030.

Hägglunds BV 206 er et kjøretøy mange vernepliktige har stiftet bekjentskap med siden 80-tallet. Nå har Forsvaret oppgradert 669 eksemplarer slik at de skal holde det gående til 2030. Bildet viser en beltevogn i aksjon under øvelse på Setermoen i 2003.
Hägglunds BV 206 er et kjøretøy mange vernepliktige har stiftet bekjentskap med siden 80-tallet. Nå har Forsvaret oppgradert 669 eksemplarer slik at de skal holde det gående til 2030. Bildet viser en beltevogn i aksjon under øvelse på Setermoen i 2003. Foto: Forsvaret/Stian Solum
Marius ValleMarius ValleJournalist
2. feb. 2024 - 17:06

669 av Forsvarets totalt 970 beltevogner er oppgradert, melder Forsvarsmateriell i en pressemelding. Totalt har Forsvaret 970 beltevogner, og rundt 650 av disse er i daglig bruk.

Beltevognene er viktig for transport utenfor vei, da de tar seg frem i all slags terreng.

De oppgraderte beltevognene av typen Hägglunds BV 206 skal dermed være i bruk i Forsvaret til 2030. Modellen har vært i bruk i Forsvaret siden 80-tallet, og erstattet gradvis den forrige beltevognen, Volvo BM BV 202.

Til sammen er det gjennomført 19 oppgraderinger, inkludert større bakvindu som skal gjøre det enklere for soldater å evakuere, nye seter, det er utviklet nye flak for transport av vann og drivstoff, og nye holdere til ammunisjon.

8. november 2024 landet F-35A nummer 41 og 42 på Ørland flystasjon.
Les også

Fredag fikk Norge to nye jagerfly

Har anskaffet store mengder reservedeler

Alle oppgraderingene er ikke rullet ut til alle beltevognene. For eksempel har ikke alle fått nye seter. Det er også oppgradert sambandsutstyr som gir bedre rekkevidde, men dette er ikke installert på alle.

– For å kunne holde kjøretøyene i drift frem til 2030 har vi gjort betydelige anskaffelser av reservedeler. Det er også utviklet og anskaffet vinterkamuflasje som er skreddersydd til vognen. Totalt sett er dette viktige tiltak for Forsvaret, sier prosjektleder Alexander Steffensen i Forsvarsmateriell i pressemeldingen.

Han sier at oppgradering fremfor kjøp av nye vogner er et viktig bidrag til FNs bærekraftsmål.

Arbeidet med oppgraderingene ble satt i gang i 2020, da Forsvarsmateriell signerte kontrakter verdt 65 millioner kroner med de norske levernadørene CHSnor og Tepas Industrier.

I hovedsak har arbeidet bestått i å oppgradere HMS- og sikkerhetstiltak. Et viktig mål var å gi Hæren bedre evakuering utenfor vei.

BV 206 har en rekke ulike funksjoner. Foruten forflytning av personell brukes den som relestasjon for samband, ildstøtte, sanitet og annet.

Her på toppen av Gyrihaugen i Nordmarka skulle Forsvaret bygge radar, men utbyggingen ble plutselig stanset etter at veien sto ferdig.
Les også

Forsvaret slipper å fjerne omstridt vei til skrinlagt radar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.