Forsvaret har besluttet å bruke den statlige Ehandelsplattformen til deler av sine innkjøp.
Dermed får plattformen en av de største innkjøperne på "kundelisten".
Halve handlelista
Hvert år kjøper Forsvaret forbruksmateriell for mellom 150 og 200 millioner kroner.
Plattformen håndteres av Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi), som anslår at omtrent halvparten av denne omsetningen vil skje på Ehandelsplattformen.
Den første orden ble sendt i januar i år.
Les også: Forsvaret valgte Accenture
Stor aktør
– Forsvaret er en av landets største innkjøpere. At de er med på Ehandelsplattformen er et viktig signal både til andre offentlige innkjøpere og leverandører, sier direktør Hans Christian Holte hos Difi.
Plattformen gjør det mulig for offentlige virksomheter å kjøpe varer og tjenester elektronisk.
Leverandørene konkurrerer om rammeavtaler, som deretter er grunnlaget for handel, såkalte avrop.
Så langt omsetter Ehandelsplattformen varer og tjenester for snaut 5,5 milliarder kroner i året.
Les også: Småpenger i ehandel
Papir, mobiler og såpe
Nå er det ikke våpen og ammunisjon Forsvaret skal anskaffe på digitalt vis.
I hovedsak vil det dreie seg om hverdagslige ting, som kontorrekvisita, mobiltelefoner og renholdsprodukter.
I tillegg er flere varekategorier på vei inn: Verktøy, verkstedavtaler, feltproviant, elektromateriell, kontormøbler og hvitevarer.
Les også: Innkjøpsregler hindrer gjenbruk
Flere på gang
Ehandelsplattformen har 405 leverandører som tilbyr elektroniske kataloger.
Forsvaret forventer at flere av disse, samt nye leverandører, vil fylle på med nye artikler i Forsvarets vare- og tjenestekataloger på Ehandelsplattformen, heter det i en pressemelding fra Difi.