Onsdag la Forsvarsmateriell (FMA) frem deler av en tilstandsrapport for fregatten KNM Helge Ingstad som havarerte 8. november i fjor.
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen står i spissen for å utarbeide en anbefaling til Forsvarsdepartementet basert på tilstandsrapporten: Reparere eller kjøpe ny.
Han sier til TU at det er nærliggende at anbefalingen vil bli å anskaffe et nytt fartøy istedenfor å reparere havaristen.
– Når jeg hører at det både teknisk, økonomisk og tidsmessig er knyttet lavere risiko til å bygge nytt, sammenlignet med å reparere, er det intuitivt for meg å tenkte at anbefalingen vil gå mot å kjøpe ny, sier Bruun-Hanssen.
Det vil ta fem år å reparere KNM Helge Ingstad - like lang tid som å bygge nytt, ifølge FMA. Om fem år vil fregatten være nær 20 år gammel.
Snuser på å droppe ny fregatt
Forsvarsministeren Frank Bakke-Jensen ønsker ikke å si noe om hvilket alternativ som er mest aktuelt, og sender ballen videre til forsvarssjefen.
Hvis KNM Helge Ingstad skal skrotes er ett alternativ å gå inn i en av våre alliertes fregattanskaffelser. Men Forsvarssjefen sier de kommer til å seriøst vurdere flere måter å opprettholde forsvarskapasiteten på.
– Jeg vil ikke si noe entydig om hvilke alternativ som peker seg mest ut akkurat nå, men det er klart at en fregatt har betydelig kapasitet til å bekjempe mål under vann, på havets overflate og i luften - dette går an å splitte opp.
– Alt i ett fartøy gir oss betydelig fleksibilitet, men er mye dyrere enn å bygge fartøy i en serie. Alle disse momentene må tas inn før vi gir en anbefaling, sier han.
Kostnadene for å reparere fregatten vil ligge på 12-14 milliarder kroner, mens kostnadene ved kjøp av et nytt tilsvarende fartøy estimeres til mellom 11 og 13 milliarder kroner.
– Blir vanskelig å bruke Helge Ingstad-deler i reparasjon
Sjef for Maritime kapasiteter i FMA, Thomas Wedervang, er ansvarlig for arbeidet med tilstandsrapporten.
Han bekrefter at noen av de rådyre kretskortene som styrer våpensystemene på fregatten er preservert og konservert. Det er også de aller fleste mekaniske deler.
– Motor, gir - kort sagt hele fremdriftslinjen, sier han.
Wedervang slår fast at det er fullt ut realistisk å bruke disse delen som reservedeler til de andre fregattene vi har i Nansen-klassen.
– Men det vil være vanskeligere å putte disse komponentene inn i et nyreparert fartøy, legger han til.
Han sier at en del av materiellet lå vakumpakket og er helt uskadet.
– Den opprinnelige reservepakken KNM Helge Ingstad hadde om bord er reddet i sin helhet. Skroget har også en verdi siden det ikke er skjevt. Dermed er relativt store verdier reddet.
Den totale verdien på utstyr som både er reddet og kan reddes med ytterligere investeringer, har FMA beregnet til mellom 100 og 400 millioner kroner.