FORSVAR

Forsvarets forsinkede skip ble skadet under testing i Sør-Korea

Ligger an til to års forsinkelse for KNM Maud.

KNM Maud på den første seilasen i nærheten av DSME-verftet på Geoje i Sør-Korea i desember.
KNM Maud på den første seilasen i nærheten av DSME-verftet på Geoje i Sør-Korea i desember. DSME
29. mai 2018 - 05:15

Forsvarets nye logistikk- og støttefartøy, KNM Maud, skulle etter kontrakten blitt levert 30. september 2016.

Etter gjentatte forsinkelser ble en ny tidsplan for prosjektet vedtatt i fjor høst. Den sa at skipet skulle leveres innen 30. april i år. Heller ikke denne fristen ble holdt. 

Ifølge Forsvaret skyldes den siste forsinkelsen at skipet er blitt skadet. Nå ser det ut til at skipet i stedet blir levert en gang i sommer og kan seile hjem til Norge i løpet av høsten.

Skadet under testing

Like før jul for fem måneder siden var KNM Maud på jomfruferd og prosjektledelsen meldte om meget positive resultater. Fartøyets grunnprestasjoner så ut til å svare til kravene.

Dette var den første korte sjøprøven for å teste framdriftssystemer. Siden var det planlagt to større testseilaser før overlevering. Det er i forbindelse med dette at skipets hovedmaskineri er blitt skadet.

– Vurderingen fra verftet tilsier leveranse i løpet av sommeren, opplyser Forsvarsmateriell til Skipsrevyen.

Forsvaret vil gjennomføre nødvendig trening og utsjekk av personell før hjemseilas høsten 2018 - to år etter at skipet egentlig skulle vært levert.

Når skipet kommer til Norge, skal det etter planen testes i ytterligere et år før reklamasjonstiden går ut. Samtidig skal det operasjonaliseres gjennom trening og øving av besetningen.

KNM Maud skulle etter den siste planen blitt levert innen 30. april. <i>Foto:  DSME</i>
KNM Maud skulle etter den siste planen blitt levert innen 30. april. Foto:  DSME

– Det er viktig for oss at fartøyet oppfyller kravene både med hensyn til sikkerhet og kvalitet som Forsvaret og Forsvarsmateriell har satt før overlevering gjennomføres. Vi har medarbeidere på plass i Sør-Korea som følger opp at innsatsen i ferdigstillingen fra verftet og andre involverte er i henhold til krav og forventninger, sier Thomas T. Wedervang, sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, til magasinet.

Startet for tre år siden

KNM Maud er bygget av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Verfet ligger på øya Geoje, en times biltur sør for Busan i Sør-Korea.

Siden byggestart i mai 2015 har det kommet mange negative meldinger fra DSME. Blant annet skal prosjektet indirekte ha blitt rammet av to branner på verftet i 2015. 

Så, i september i fjor, gikk Forsvarsdepartementet ut med en kortfattet melding med tittelen «Ny leveringsdato for KNM Maud». Der het det:

– Verftet har over tid hatt en utfordrende økonomisk situasjon og den sør-koreanske regjeringen har bidratt med flere redningspakker. Det er i hovedsak denne situasjonen som har påvirket fremdriften i prosjektet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Pågått 16 år

Det 181 meter lange fartøyet KNM Maud, som blir Forsvarets største, skal bidra til at Marinen og Natos flåtestyrker kan operere over lang tid både i hjemlige og internasjonale farvann.

Illustrasjon av KNM Maud sammen med en fregatt i Fridtjof Nansen-klassen. <i>Bilde:  Forsvaret</i>
Illustrasjon av KNM Maud sammen med en fregatt i Fridtjof Nansen-klassen. Bilde:  Forsvaret

Sjøforsvaret beskriver oppdraget slik: Å gi kampsystemene økt tilgjengelighet og utholdenhet gjennom å utføre logistikkoperasjoner der fartøyene befinner seg. Det handler for eksempel om drivstoff, reservedeler, ammunisjon og sanitet. Støttefartøyet har dessuten hangarkapasitet til to NH90 kystvakt/fregatt-helikoptre.

Forsvarets evne til sjøbasert støtte har vært og er begrenset. Forgjengeren KNM Valkyrien ble faset ut allerede i juni 2015 etter 21 års tjeneste. 

Arbeidet med å skaffe nytt logistikkfartøy har pågått siden 2002. FLO startet planarbeidet i 2006 før «Prosjekt 2513» ble godkjent av Stortinget i 2009. DSME vant anbudskonkurransen i 2013. Skipet koster 235 millioner dollar, cirka 1,9 milliarder kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.