Russiske skip kan i lang tid ha drevet med kartlegging av norsk undersjøisk infrastruktur i det skjulte, påpeker forsvarsforsker. Han refser Norges beredskap.
– Den beredskapen er ikke mye å skrive hjem om, sier forsker Ståle Ulriksen ved Sjøkrigsskolen til VG.
Beredskapen på norsk sokkel er skjerpet etter de store gasslekkasjene i Østersjøen. Equinor har hevet beredskapsnivået på sine anlegg i Norge.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Men Norge er ikke godt nok forberedt på et potensielt angrep mot norske gassledninger, mener Ulriksen.
– Alle russiske skip regnes blant statens instrumenter
Han påpeker at russiske skip har blitt hyret inn til å drive arbeid på norsk sokkel og at det er grunn til å tro at de også har benyttet anledningen til å kartlegge norsk undersjøisk infrastruktur. Noen av skipene får til og med lov til å seile fritt uten los, legger han til.
– Vi vet at russerne ikke skiller mellom sivilt og militært, eller mellom privat og statlig, slik vi gjør. Alle russiske skip regnes blant statens instrumenter. Det er naivt å tro at slike fartøy ikke brukes i spionasje og kartlegging, og kanskje også til forberedelse av sabotasje. Fullstendig naivt, understreker han.
– Vi har en sårbarhet som enkelte av oss har advart om i mange år. Jeg synes det er frustrerende at det ikke er tatt ordentlig tak i det.
Etterlyser patruljering
Ulriksen mener Norge burde kartlagt og patruljert områdene rundt kablene, og slik kunne man oppdaget eventuelle plasserte sprengladninger og utstyr.
– Da vil man oppdage avvik og kan reagere fort på dem. Vi trenger altså mange ulike sensorer som mater data inn til et hovedkvarter.
![Første del av kongeskipet Vasas nye kjølstøtte settes sammen. Dagens 17 utvendige støtter erstattes av 27 spesialdesignede vugger bygget i stål. Årsaken til endringen er at skipets skjøre trevirke risikerer å synke inn i skroget over tid. Takket være innebygde måleinstrumenter vil man også kunne måle vekten på skipet etter skiftet.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843203/NTB_K0Y4ateOmUQ.jpg)
Vasaskipet synker igjen – reddes med nye støttevegger