MARITIM

Forsvarskomitéen krever ekstern granskning av fregatt-bergingen

En offentlig rapport skal være klar innen et halvt år, sier stortingsrepresentant Martin Kolberg (Ap) til NRK.

KNM Helge Ingstad har ligget på lekteren BOA Barge 33 ved Haakonsvern i Bergen siden hevingen. Onsdag sjøsettes fregatten.
KNM Helge Ingstad har ligget på lekteren BOA Barge 33 ved Haakonsvern i Bergen siden hevingen. Onsdag sjøsettes fregatten. Arkivfoto: Emil Wenaas Larsen/ Forsvaret
10. apr. 2019 - 14:39

Vedtaket ble gjort i Forsvars- og utenrikskomitéen i 13-tiden onsdag. Det var enstemmig, skriver NRK.

Forslaget ble reist av representantene Anniken Huitfeldt, Marianne Marthinsen, Leif Audun Sande og Martin Kolberg - alle fra Ap.

Kolberg sier til NRK at de trenger å vite om vurderingene i bergingsprosessen var riktige, hvordan ting var organisert, og ikke minst hva det vil koste til slutt.

12. mars opplyste forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) at forsvaret så langt har brukt 640 millioner kroner på hevingen.

Vil vite hva som skjedde da vaierne røk

NRK skriver at komiteen særlig ønsker svar på vurderingene i forkant av det første bergingsarbeidet etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS» 8. november 2018, og ikke hva som skjedde da sikringene av fregatten røk natt til 13. november.

Fregatten sank da dypere ned i sjøen, og bergingseksperter har kritisert det de mente var feilmontering av vaierne, og at det ikke ble brukt kjetting tidligere.

Ifølge Kolberg skal denne uavhengige granskningen konkludere i en offentlig tilgjengelig rapport som offentliggjøres senest seks måneder etter at bergingsarbeidet er avsluttet.

Med sjøsettingen onsdag 10. april er bergingsarbeidet avsluttet.

Tilstandsrapport trolig klar før sommeren

Før sommeren regner Forsvarsmateriell å ha klar en tilstandsrapport om både skips- og våpentekniske skader. Rapporten vil  antakelig inneholde en anbefaling om å sende fregatten til opphugging eller gjenoppbygging.

Rapportens sendes til Forsvardepartementet.

Regjeringen vil deretter beslutte hva som skal gjøres og legge saken fram for Stortinget dersom det kreves store midler. Regjeringen besluttet denne uka at bevilgninger til erstatning av fregatten vil gå «over streken» - det vil si fremmes i budsjettplanene som må vedtas i  Stortinget.

Ingen av kildene TU har snakket med i det maritime miljøet har noe tro på at det er lønnsomt eller gunstig å gjenoppbygge fregatten.

Det påpekes at all elektronikk og alt annet innvendig må rives ut og ikke kan gjenbrukes. Selv ikke hovedmotorene Caterpillar, som er lisensbygget av spanske Navantia, antas å ha særlig restverdi annet enn som skrotmetall.

Etterforskning ferdig tidligst til sommeren

Politiet er godt i gang med deres egen etterforskning av ulykken. Til nå har tre personer status som mistenkt.

De tre er losen, vaktsjefen på fregatten og en ansatte ved trafikksentralen på Fedje. Ingen er foreløpig siktet i saken.

Politiet forventer å være ferdig med etterforskningen tidligst til sommeren.

I tillegg til dette skal også Statens havarikommisjon levere sin detaljerte rapport om hendelsesforløpet. Deres første rapport om ulykken kom 29. november og avslørte alvorlige konstruksjonsfeil som bidro til at fregatten KNM Helge Ingstad sank.

Det er usikkert når den endelige rapporten er klar, men kommisjonen har tidligere uttalt at den trolig kommer i løpet av året.

Natt til 2. april gjenskapte politiet og havarikommisjonen ulykken ved Stureterminalen i Hjeltefjorden i Hordaland. Tankskipet Sola TS og et av fregattens søsterskip KNM Roald Amundsen ble brukt i rekonstruksjonen, som skulle være så lik som mulig den faktiske ulykken.

Skipene passerte hverandre i god tid før kollisjon.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.