MARITIM

Forsvarsmateriell: Siste innspurt før hevingen

Men været skaper usikkerhet.

Dykkere i arbeid med klargjøring av kjettinger for heving av KNM Helge Ingstad. (Video: IMC Diving)
Arne FenstadArne FenstadJournalist
6. feb. 2019 - 10:11

Det meste er klart til hevingen av KNM Helge Ingstad, men Forsvarsmateriell påpeker at de er avhengig av fem til seks dager med under en halv meter sjø og ingen kastevind for å kunne gjennomføre hevingen trygt. 

– Vi er i siste innspurt, det er vi absolutt, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.

Kranlekteren Rambiz, som skal brukes under hevingen, har den siste måneden måttet dra fram og tilbake mellom havaristedet og basen på Hanøytangen når været har skiftet. 

Det er usikkert om den kan fortsette arbeidet på stedet utover onsdagen.

– Rambiz er på havaristedet og klargjør nå, sier Sandberg. 

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen antydet overfor Stortinget på tirsdag at hevingen kunne starte på torsdag denne uken, men Forsvarsmateriell påpekte at oppstartstidspunktet er usikkert.

– Det er riktig som forsvarsministeren sa at været er den store usikkerhetsfaktoren. I dag er det dårligere værutsikter, sier Sandberg.

Yr.no melder stiv kuling fra sør-sørvest fra klokken 12 og utover kvelden onsdag. 

Videoen over viser dykkere som jobber med å posisjonere kjettingene. De 16 kjettingene som skal brukes under løftet, er festet under fartøyet.

Fire av kjettingene ligger likevel ikke i den posisjonen de må være i før hevingen. Årsaken er at skipet ligger slik til at de ikke får plassert kjettingene i riktig posisjon før fartøyet er hevet litt fra bunnen. 

En halv milliard

Forsvarsministeren anslo også overfor Stortinget at hevingsarbeidet koster en halv milliard kroner.

Kranbåten Rambiz jobber ved den havarerte KNM "Helge Ingstad". Bildet er tatt 27. november i fjor. <i>Foto:  Marit Hommedal/NTB Scanpix</i>
Kranbåten Rambiz jobber ved den havarerte KNM "Helge Ingstad". Bildet er tatt 27. november i fjor. Foto:  Marit Hommedal/NTB Scanpix

– Arbeidsomfang og samlet kostnad for heving og transport av Helge Ingstad, herunder sikring av miljøet i området, er preget av mange usikkerhetsfaktorer. Utgiftene til dette arbeidet er foreløpig anslått til vel en halv milliard kroner, sa forsvarsministeren.

Hvor mye av fregatten som kan berges, er uklart. En ting som er klart, er at kapasiteten skipet representerte skal erstattes. Et alternativ er å hoppe inn i en av våre alliertes nyanskaffelser. Både Tyskland, Storbritannia, USA, Frankrike og Italia er i ferd med å skaffe seg nye fregatter.

Langsom heving

Hevingen av fregatten vil foregå langsomt slik at skipet tappes for vann mens løftet pågår. Til å begynne med skal havaristen rettes opp, før den skal heves og plasseres i flytedokk. Selve løftet er forventet å ta mellom tre og fire dager. Når fregatten er transportert til basen skal Forsvaret ta stilling til veien videre.

Sjømålsmissilene er allerede fjernet, og sist uke ble halvparten av torpedoene fra skipet sprengt under kontrollerte forhold i en vik.

– De sjøvannsaktiverte batteriene i torpedoene kan reagere i kontakt med luft, og forårsake brann og helseskadelig røyk. Derfor ønsker vi å være føre var. Selve eksplosivene anser vi som stabile, sa sjef for Minedykkerkommandoen (MDK), orlogskaptein Bengt Berdal, til NTB.

Det var 8. november i fjor KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS.

Forventer begrenset utslipp

Kystverket skal ta seg av oljevernberedskapen når hevingen starter. Da KNM Helge Ingstad kolliderte var det om lag 450 kubikkmeter drivstoff om bord. I ettertid er det debunkret om lag 150 kubikkmeter, mens Kystverket har samlet opp om lag 50 kubikkmeter drivstoff.

- Vi har ikke samlet opp alt, så vi har ingen oversikt over hvor mye drivstoff som er igjen i skipet. Men tankene som ikke er debunkret ligger slik til at de ikke står i fare for å bli skadd under hevingen, sier Johan Marius Ly i beredskapsavdelingen i Kystverket.

Kystverket skal plassere ut lenser under hevingen. De forventer at noe drivstoff siver ut sammen med vannet som tømmes under hevingen, men skal gjøre det de kan for å stoppe det.

- Vi har rigget en barriere for å samle opp drivstoff. Vi forventer at det blir utslipp, men ikke betydelige mengder, sier Ly. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.