«Vi går ut med dette tilbudet til publikum utpå nyåret», sa Oslo-politiets nettredaktør til Aften i 2001.
Sju år senere er vi fortsatt et godt stykke unna en løsning, og selv ikke når Politiet lanserer ny nettportal til våren, vil folk få tilbudet de ble lovet, skriver den samme avisen i 2008.
– Steinalder
– Det er helt meningsløst at du må printe ut og fylle skjemaer, for at en saksbehandler legger inn alle dine opplysninger på nytt. Politiet burde spare mye kontorarbeid og få mer politi ut på gatene. Tenk bare på hva bankene har fått oss til å gjøre – vi gjør jo bankarbeidet selv i dag, sier Per Morten Hoff i IKT-Norge til Aften.
20 millioner kroner ble brukt på å utvikle politi.no, som ble lansert i 2005. Likevel inneholder siden kun informasjon om politiets tjenester og muligheten til å laste ned anmeldelsesskjema. Selve skjemaet må fortsatt leveres personlig.
– Dette er et eksempel av verste sort. Vi blir fortalt på weben at vi må oppsøke et politikammer for å hente et papirbasert skjema. Det er jo helt steinalder, sier Hoff.
Henger etter
I Sverige, Danmark og Finland har til sammenligning publikum i flere år kunnet sitte ved PC-en hjemme og melde fra om alt fra stjålne biler til tyveri av verdier under 8000 kroner.
Nå er det ifølge Aften klart at hele politinettet blir vraket, under fire år etter lansering.
Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) har brukt 16 millioner kroner på erstatteren, som altså tenkes lansert til våren – uten publikumstjenester.
Nye lovnader
Det å kunne levere anmeldelser vil koste mellom 2,4 og 3,9 millioner kroner ekstra, heter det i et PDMT-notat til Politidirektoratet.
– I versjon to av dette systemet vil vi få anmeldelser på nett. Det blir i løpet av neste år, lover prosjektleder i direktoratet, Knut Kværner.