Fortum Charge and Drive skriver i en melding til sine kunder at de endrer prisene sine fra 1. april.
Tidligere har de tatt to kroner per minutt pluss 2,5 per kilowattime når du lynlader ved en Fortum-stasjon (over 75 kW hastighet).
Nå tar de helt vekk minuttprisen ved lynlading. I stedet tar de mer betalt per kilowattime.
De går altså i samme retning som Ionity, Tesla og Circle K.
De nye prisene, som gjelder fra 1. april, blir som følger for registrerte kunder:
- Lynlading (ladere som tilbyr over 75 kW makshastighet): 5 kr per kWh
- Hurtiglading: (likestrøm, opptil 50 kW): 3,10 kr per minutt
- Mellomrask lading: (vekselstrøm, opptil 22 kW): 3 kr per kWh
Fortum beholder altså minuttprisen ved vanlig hurtiglading, men kvitter seg med det for lading med vekselstrøm og lynlading.
Endringen gjør at Fortum kommer dårligere ut i vårt priseksempel på hurtiglading. Her har vi regnet på hva vi må betale dersom man bruker 33 minutter på å lynlade en Tesla Model 3 med 52 kWh:
Tidligere lå Fortum her på nivå med BKK/Kople og Mer, men med de nye prisene hopper de opp på nivå med Circle K og Eon.
Easee-gründeren med batteri-satsing: – Elbillading har vi gjort nok av
Billigere å lade sakte
Bildet blir naturligvis annerledes dersom man bruker lang tid ved lynladerne – da kommer man billigere ut enn tidligere. Fortum har tidligere argumentert for minuttprisingen ved at det oppfordrer kundene til å slutte å lade når ladehastigheten går nedover, slik det gjerne gjør ved nesten fulladet batteri. Dermed motvirker man lange køer.
Annika Hoffner er leder for Recharge, selskapet som eier og drifter nettverket Fortum Charge and Drive tilbyr ladetjenester på. Hun sier til TU at de håper folk fortsatt vil flytte bilen og motvirke unødvendige køer.
– Det er riktig at man tar bort et incentiv for å flytte bilen ved å ta vekk minuttprisen ved lynlading. Vi kommer til å følge nøye med på hva konsekvensen blir. Om nødvendig kan man legge på en avgift dersom man står lengre enn X antall minutter, sier hun.
Lastbalansering krever kWh-prising
Hun sier at folk etterspør kWh-prising. I tillegg innføres de nå lastbalansering ved flere av Recharges ladesteder, slik at hastigheten varierer med hvor mange som lader bilen. Dermed er det bedre at folk faktisk betaler per kilowattime, slik at de får det de betaler for, mener Hoffner.