Philips har bestemt seg for at Europa er klar for HD-TV.
Selskapet har for alvor begynt markedsføringen av den nye teknologien og hva den kan gjøre for vår nye TV-hverdag.
VM=vendepunkt
Verdensmesterskapet i fotball til sommeren vil bli et vannskille. Det skal distribueres i HD-TV og mange vil ønske å ta imot de nye sendingene.
I tillegg vil det etableres en lang rekke HD-TV-kanaler neste år, først og fremst basert på satellittdistribusjon.
– Oppmerksomheten i markedet vokser kraftig og vi vil bygge videre på dette frem mot sommeren, sier Philips europeiske markedssjef for TV, John Olsen.
Digital-flom
Nå er det HD-utstyr å få kjøpt fra store flate TV-er til TV-dekodere, videokameraer og i løpet av 2006 kommer en ny generasjon HD-klare plater som skal erstatte dagens DVD basert på blå laser.
Philips er nå klar med en HD-utgave av teknologien de bruker for å forbedre det utsendte fjernssynssignalet.
Utfordringen har vær å bygge inn nok regnekraft og tilpasse algoritmene slik at de også kan forbedre vanlige TV-signaler på de nye høyoppløste skjermene.
USA krever HD
Det amerikanske markedet har vært en viktig driver for HD-TV de siste fire årene, både for TV-modeller og for programmer.
– Det aller meste av programmer som produseres i Europa og skal selges til USA må produseres i HD, og denne omleggingen av programproduksjonen driver hele markedet, sier Olsen.
Flat-fart
Det er flatskjermene som for alvor har satt fart i interessen for HD-TV, og Philips lover et veritabelt produktras neste år.
Allerede i dag er de fleste TV-modellen flate og de fleste er forberedt for HD-TV, men neste år skal hele 18 mye modeller ut på markedet.
I tillegg kommer flere nye dekoderbokser og kanskje blå laser-DVD-spillere mot slutten av året.