Tønsberg: Da Tønsbergs Blad flyttet ut av sitt bygg på Bjelland, rett overfor Jarlsberg Travbane og tilbake til Tønsberg sentrum, flyttet NLI Engineering inn. Lokalene på Husøy var blitt for små for bedriften som vokste med flere hundre prosent i året. De gamle avislokalene var perfekte for en ingeniørbedrift. Her var det opplegg for IT og telefon, store arealer og samtidig lagt vekt på et godt arbeidsmiljø.
NLI Engineering hører inn under NLI Gruppen som i dag har sitt hovedkontor sammen med ingeniørbedriften i Tønsberg. Gruppen har hatt en formidabel vekst gjennom de siste årene fra 200 personer til rundt 800 sysselsatte i dag.
– Vi er en av de større bedriftene i Vestfold, definitivt en av de største innen offshore, forteller markedssjef Ove Almås.
Ny bedrift
Utgangspunktet for NLI var Norheim Larsen Industrier på Krokstadelva. En traust norsk mekanisk bedrift. Etter hvert har denne bedriften satt i gang nye foretak og kjøpt opp bedrifter som Alfred Andersen i Larvik. I 2005 overtok NLI GE´s virksomhet på Sørumsand innen vannkraft. Dette er igjen skilt ut i et eget selskap med flere eiere under navnet Rainpower ASA.
Til gjengjeld etablerer NLI Gruppen i disse dager en egen ingeniørbedrift på Lillestrøm, for å tiltrekke seg kompetente folk som bor nord for Oslo, men som ikke lenger vil pendle gjennom hovedstaden til arbeid på Lysaker eller lenger ut. Hovedområdet for denne ingeniørbedriften blir energiprosjekter i videste forstand.
Tunge fag
Arbeidet NLI Engineering utfører er først og fremst knyttet til de harde fagene innen ingeniørtjenester, stålrør og mekanisk utstyr.
– Vi har ingen kompetanse på prosess. Der har vi hatt et godt samarbeid med Sevan/Kanfa i de oppdragene vi har hatt i forbindelse med Sevans produksjonsplattformer, forteller Almås.
Ved siden av ingeniørtjenestene leverer NLI mekaniske pakker og har en EPC-kontrakt for metanolinjeksjon for Gjøa-utbyggingen. Kontrakten har de i samarbeid med ingeniørfirmaet Per Gjerdrum i Asker, som er spesialister på pumper.
– Dette er en typisk oppgave for oss. EPC-oppdrag knyttet til mekaniske pakker eller mindre moduler på opp til 1000 tonn, hvor vi også kan bygge enhetene. Det er slike oppdrag vi har hatt for Sevan Marine i tillegg til at vi utførte detaljprosjekterengen dekket på Chestnut-plattformen, sier Almås.