Jo Lunders hodebry i det russiske teleselskapet VimpelCom er betegnet som mafialignende aktivitet blant eierne. I sin nye jobb i Ementor møter Lunder interne problemer. Selvskapte.
Merkantildata hadde sin opptur på 90-tallet med Tom Adolfsen ved roret. Så fulgte noen år med hasardiøse oppkjøp og fusjoner, navne- og lederskifte samt en direktør som nok huskes bedre for sin Armanidresser og fallskjerm enn for sitt strategiarbeid. Nå er Jo Lunder klar til å overta tapssluket. 8 milliarder kroner skal være tapt siden årtusenskiftet.
Noen av Ementors problemer kan leses i regnskapene. Nedskrivninger på flere milliarder etter kostbare oppkjøp vil de fleste merke på pungen. At en av fire nasjonale enheter, den danske, nærmest er råtten til roten, er også noe mange vil lese fra rapportene. Mer interessant er det likevel å se på forskjellen mellom dagens Ementor og de IT- og konsulentselskapene som lykkes.
De aller fleste IT- og konsulentselskaper som lykkes over tid er basert på organisk vekst. Ikke fordi organisk vekst er det eneste saliggjørende, men fordi det gir kontroll over hvilken kultur, verdier, kompetanse og prosesser som utvikles i selskapet. Det hender de gjør mindre oppkjøp, men da etter en grundig vurdering om den nye enheten kan innlemmes i den eksisterende kulturen.
Det er heller ikke for ingenting at mange selskaper kjører sine nyansatte på flere ukers hjernevaskingskurs før de slipper ut til første kundemøte. Etter at de nyansatte – forhåpentligvis – har havnet ute hos kunden, kan de nemlig ikke samles til internmøte når det måtte passe, slik at ledelsen får fortalt dem hva de skal tenke og hva de skal gjøre. For å sikre at medarbeiderne går i takt og i den retning som er best for selskapet, må de ha felles kultur, verdier og mål. Og felles rammeverk og prosesser.
Hvor er Ementors kultur, verdier og mål? Hvor er Ementors rammeverk og prosesser?
Nytilsatte Lunder må nok ta en tur til Danmark og rydde litt der. Han må nok vurdere om deler av virksomheten skal selges. I en organisasjon hvor personalkostnadene ifølge Finansavisen er høyere enn hos de fleste konkurrentene, er flere kostnadsrunder heller ikke til å unngå.
Greier ikke Lunder samtidig å reetablere en felles kultur og felles mål, er det fare for at Ementors utforbakke ikke ender i en bølgedal, men utfor stupet.