- Tiden er en viktig faktor på de lange transportstrekningene og det kan skape et marked for en helt ny type skip, sier forsker Egil Jullumstrø i Sintef.
Selv om passasjerskipet United States fikk prisen "Det blå bånd " for å krysse Atlanterhavet i 38 knop allerede på femtitallet, skjedde det med et voldsomt energiforbruk.
Sintef Marintek arbeider nå med et nytt skrogkonsept sammen med et engelsk konsulentselskap for å skape høy hastighet med lav energiinnsats.
Det betyr ikke at hastigheten kommer gratis. Farten vil sørge for at energiforbruket per tonn fremdeles er høyt, men transporteffektiviteten blir mye bedre enn de gamle Atlanterhavskrysserne.
Skrogformen minner litt om de gamle polynesiske kanoene med et langt, slankt og nærmest plankeformet senterskrog med to små sideskrog på hver side.
To av sideskrogene vil være over vannlinjen for å hjelpe til i bølger, mens to ligger nede i vannet.
De nye fraktskipene kan krysse Atlanterhavet i løpet av fire dager og vil dermed konkurrere med både fly og annen skipstrafikk.
De nye skrogene kan også konkurrere effektivt med nord-sørgående trailertrafikk, først og fremst i USA, men også i Europa. Jullumstrø tror den høye hastigheten også kan bidra til å gjøre skipet mer attraktivt for persontrafikk.
Marintek har testet 60 til 70 meter lange skrogkonsepter for passasjertrafikk med hastigheter opptil 70 knop. De største skipene som er testet er fra 165 til 300 meter
- Vi tror det første fartøyeet vil være klart om to til tre år, sier Jullumstrø.