SAS-HOTELLET: Det var på på KS' arbeidslivskonferanse i Oslo i forrige uke at Helle Hedegård Hein, som er forsker ved Copenhagen Business School, fortalte om sin forskning på såkalte primadonnaer i arbeidslivet.
Meg-orientert
Slike primadonnaer har store egoer og stiller det mange mener er urimelige og umulige krav.
– Ja, min klare idé om framtidas arbeidstakere er at det blir flere primadonnaer, som helst vil stå i sentrum av begivenhetene. For denne kategorien kan vi si at det meste "handler om meg", sa Hein på konferansen.
Siden primadonnaene ofte stiller store krav, også til lønn, er det nærliggende å tro at de fleste søker seg til privat sektor. Men slik er det ikke, ifølge forskeren.
– Offentlig sektor har tonnevis av primadonnaer. Husk at det knapt er noe annet i offentlig sektor enn fagprofesjonelle, sier Hein, som ser likhetstrekk mellom kunstnerprimadonnaer og fagprimadonnaer.
Glasuren
Hun mener den såkalte Y-generasjonen har klare primadonnatakter.
– Det er masser av primadonnaer i stat og kommune, og flere vil det bli – særlig når den såkalte glasurgenerasjonen for alvor kommer inn i arbeidslivet. De er kanskje ikke vant til å bli stilt så mange krav til, og mange vil få et kultursjokk når de begynner å jobbe, sier Hein.
Tom Remlov, administrerende direktør i Den Norske Opera, er enig.
– Til de unges forsvar skal det sies at vår kultur er blitt ganske individualistisk. Idol-konkurranser og realityshow har ført til at mange unge søker en livsfullbyrdelse gjennom det å fylle roller, ikke gjennom å bruke sine reelle talenter. Men de unge må skille mellom ideen om å være enestående og det å være enestående, sier Remlov.