Flyselskap, US Air Force, NASA og flymedisinere har deltatt i gruppen som i løpet av ”noen tusen timer” har utviklet det nye cockpitmiljøet.
Dels skal arbeidsplassen fylle alle de hundrevis av normer som allerede finnes og diverse myndighets-instrukser, dels skal man bygge en moderne arbeidsplass med enda mindre stress og enda færre muligheter til surr og misforståelser.
Større og bedre
De fem nye skjermene er de hittil største i industrien, vesentlig større enn de som Boeing bruker i storflyet 777. Skjermene måler 12 ganger 9,1 tomme og gir større, klarere og - om så ønskes - mer informasjon samtidig.
HUD’en gir mer og klarere informasjon samtidig som pilotene får uhindret utsyn; HUD-dataene er fokusert på uendelig slik at pilotene slipper å endre fokus for å lese. Lysstyrken i all lysbåren informasjon tilpasses automatisk lysforholdene ute, eller i cockpit.
Elektronisk flyveske
I pilotenes Electronic Flight Bag EFB – som er en CD som stikkes inn i leseren i flyets datamaskin - sitter all informasjon de trenger for å fly akkurat dette flyet akkurat dit det skal. CD’en erstatter den gamle, tunge pilotvesken. Brusflasken må de nå ta under armen.
Sikt, seter, reguleringsmuligheter og bruker-ergonomi (alle manøverorganer sitter i riktig avstand og riktig bruksrekkefølge/prioritering) er pusset opp i takt med ny viten fra flymedisinerne og -psykologene, og i takt med informasjon og ønsker fra dagens B777-brukere.
55-45 til Airbus
Dette siste virker kanskje selvsagt, men topp ajourført feedback er helt nødvendig. Ellers klarer ikke Boeing å henge med i konkurransen fra erkefienden, det europeiske Airbus-konsernet.
Airbus har i det siste tatt 55 av 100 kontrakter på nye passasjerfly. Boeing måtte skjerpe seg, og det hadde de bare godt av, mener mange i industrien.