Fredag blir det smått med tjenester å få ved de 72 trafikkstasjonene rundt om i landet.
Årsaken er at Vegdirektoratet og it-leverandøren Steria skal starte opp siste del av førerkort-biten i det nye systemet Autosys.
Nå er det nytt saksbehandlingssystem som skal på plass, og da må flere funksjoner stenges ned.
Du kan for eksempel ikke:
- Søke om eller fornye førerkort
- Bestille eller avbestille time til oppkjøring
- Ta teoriprøve
- Søke om digitalt fartsskriverkort
Vegvesenet har lagt ut mer detaljert informasjon på sin hjemmeside.
Les også: Vegvesenet skal høste 10.000 datameldinger om trafikken hvert sekund hele året
Reserve til politiet
Også politiet blir berørt av det reduserte tjenestetilbudet.
– Førerkortregisteret stenges ned, men politiet får en midlertidig løsning. Den kan bare leses, så ny informasjon kan ikke legges inn før omleggingen er klar etter helgen, sier direktoratets prosjektleder Erik Johannessen.
I praksis er det snakk om å rulle ut saksbehandlingsløsningen på linje til tynnklientmaskiner for rundt 1400 brukere i Vegvesenet.
– Vi tar fatt på jobben etter stengetid torsdag ettermiddag og skal etter planen være klare i løpet av natt til mandag, opplyser Johannessen.
Rundt 100 personer kommer til å være i sving fra både leverandør, direktorat og personell ute på trafikkstasjonene.
Ble stoppet
Dette er andre gang Vegdirektoratet går løs på jobben med en modernisering av førerkort- og kjøretøyregistrene.
I 2007 undervurderte man ressursbehovet internt, kostnadene kom ut av kontroll, og hele prosjektet ble stoppet.
– Jeg var ikke med på den runden, men nå har vi gått detaljert til verks for å ha styring med alle ledd og prosesser underveis, sier Bodil Rønning Dreyer.
Hun er direktør for Trafikant- og kjøretøyavdelingen og leder styringsgruppen for Autosys.
Les også: – Dette er som «Google Glass for bilen»
Dyrere
Steria vant anbudskonkurransen i 2011. Det meste ser ut til å ha gått som planlagt, selv om kostnadene har økt underveis.
Opprinnelig ramme for første del med førerkortregister og ny plattform var 500 millioner kroner.
– Kostnaden havner på rundt 600 millioner kroner, opplyser Dreyer.
Neste del av Autosys-prosjektet har ennå ingen klar kostnadsramme. Siste beregning er fra 2012 og antyder en prislapp på 1,1 milliarder kroner for hele prosjektet.
Den siste del handler om modernisere motorvognregisteret og er et hakk mer omfattende enn jobben som nå er i ferd med å fullføres.
Her venter Direktoratet på formell godkjenning i en såkalt KS2-prosess før budsjettet er klart.
Les også: Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum
Angrep mot Windows
Den nye plattformen er bygget på Linux, mens Java ligger til grunn for løsningen.
– Vi var nødt til å komme bort fra stormaskinmiljøet fra 80-tallet. Nå får medarbeiderne et Windows-miljø, som de er mer fortrolig med, sier Dreyer. I dag brukes fremdeles DOS-pregede skjermbilder.
Windows betyr at løsningen er utsatt for angrep utenfra.
– Vi har hyret eksterne eksperter til å gå løs på sikkerhetsløsningene som Steria har utviklet. Resultatet er tilfredsstillende, selv om vi aldri kan være fullstendig trygge på hva som kommer, sier Erik Johannessen.
Les også: Her kjører lastebilen i 80 km/t uten sjåfør
Selvbetjening
Du som bruker selvbetjeningsløsningen på Vegvesenets nettsider i dag, skal merke stor forbedring.
Her kan du selv legge inn informasjon i søknaden om førerkort.
Selve dokumentasjonen på fullført opplæring skal kjøreskolen legge inn.
Postkasse-krøll
Autosys er koblet mot Altinn, slik nye offentlige digitale tjenester skal være. Det gir samtidig en konflikt med statens strategi:
Eksterne brukere logger seg inn gjennom Id-porten for å kommunisere digitalt med trafikkstasjonene.
Det skjer gjennom meldingsboksen i Altinn. Dette er en digital postkasse som er i ferd med å bli vraket til fordel for de private løsningene Digipost og Eboks.
– Hvordan har dere klargjort Autosys for de nye kommersielle postkassene?
– Eksterne brukere får en egen "Din postkasse" på vår side. I praksis er dette en speiling av meldingsboksen i Altinn. Planen er at vi etter hvert vil kunne speile fra flere leverandører av digital post når disse blir klare, svarer prosjektleder Johannessen.
Les også:
Er den Norges smarteste tunnel?