PUKK OG GRUS

Fredheim lover steingode nyheter på Oktoberdagene i Spydeberg

Tradisjonen tro rigger Fredheim Maskin opp alt de har av knuseverk, sorteringsanlegg og transportører og inviterer til Oktoberdager. I år 21.-23. oktober.

Det mobile knuseverket har kapasitet 200-600 tonn i timen.
Det mobile knuseverket har kapasitet 200-600 tonn i timen.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. okt. 2021 - 10:16

Med sterke agenturer som Keestrack, Sandvik, Rammer, Teletrack, Neuenhauser og McQuiad, som alle har produkter rettet mot pukk og steinindustrien, blir det mye stort utstyr å se på tomta til Fredheim Maskin under årets Oktoberdager.

– Vår største nyhet i år blir Keestrack H7e, en 100 tonns finknuser med todekks forsikt, tredekks finsikt og med flaggskip Sandvik CH840i konknuser, forteller daglig leder Per Olav Fredheim stolt.

Keestrack H7e er en 100 tonns finknuser med todekks forsikt og tredekks finsikt.
Keestrack H7e er en 100 tonns finknuser med todekks forsikt og tredekks finsikt.

Det mobile knuseverket har kapasitet 200-600 tonn i timen, avhengig av fraksjoner og masser. Hele riggen har en komplett vekt 100 tonn, men deles for transport og passer godt til norske brønnhengere.

– Vi er stolte over å vise denne fram i full produksjon med grovknuser Keestrack B7e og Keestrack stackere S5e og S1e.  Alt i drift fra en motorpakke / alternativt nettstrøm for lavest kostnad/utslipp. Og maskinen er selvsagt bygd helelektrisk uten innebygd dieselmotor, forteller Fredheim.

Beltegående motorpakke 

En annen nyhet fra Keestrack er en beltegående motorpakke med plattform for ekstra dieseltank. Konseptet er basert på prinsippet om at en dieselmotor kan dekke behovet til mange maskiner - for minst mulig utslipp og lavest mulig dieselforbruk.

Motorpakken leveres enten med Volvo eller Cummins-motorer, både Steg 5 og 3a.

Med stor tank og lavt forbruk kan man nå knuse ca 1mnd (B5e) på en dieseltank /- 3 ukers drift med B7e «1208» uten å tanke.

Fordelen med en separat motorpakker er at den kan stå på god avstand fra støv og vibrasjoner fra knuseverket, som vil gi motoren et bedre og lengre liv.

– Kostnad på luftfilter/service/reparasjon vil reduseres og driftssikkerheten vil øke. Med tilgjengelig back-up motorpakke hos oss vil det aldri bli lang driftsstans i produksjonen ved eventuelle motorproblemer, sier Per Olav Fredheim.

Transport på belter

Nytt er også en rundtsvingene opplagstransportør, Keestrack S1e, som nå er å få på belter. HDen har kapasitet på hele 3 000 tonn / 1 800kbm opplag (180grader) der svingfunksjon skjer automatisk.

Den driftes elektrisk drift fra knuser/sikteverk eller nettstrøm, som representerer en stor miljøgevist sammenlignet med om en hjullaster skal gjøre samme jobben.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.