Aker Solutions og Aibel meldte mandag at Eni ikke vil prekvalifisere en konstellasjon mellom de norske selskapene og sørkoreanske Samsung.
Dette fikk både LO og Norsk Industri til å reagere kraftig.
– Det er viktig at internasjonale oljeselskaper som opererer på norsk sokkel gir norske leverandørbedrifter reelle konkurransemuligheter. Vi forventer at dette også skjer på Goliat, sier bransjesjef Rolf Hestenes i Norsk Industri i en melding.
Norske muligheter
Men Aker Solutions og Aibel er ikke de eneste norske selskapene som kjemper om å bygge flyteren til oljefeltet i Barentshavet.
Bergen Group har store forhåpninger om å vinne deler av kontrakten.
– Vi lar selvfølgelig ikke muligheten som Goliat representerer gå fra oss. Men vi er ikke blant hovedkontraktørene. Prosjektet er for stort til at vi kan ta det alene. Derfor satser vi på å få oppdrag enten som underkontraktør eller som partner i en større konstellasjon, sier Pål Engebretsen, administrerende direktør i Bergen Group.
Ringvirkninger viktig
Bransjen ser på Goliat-prosjektet som en god mulighet til å demonstrere at prosjekter i nord gir ringvirkninger, og Eni er under sterkt press om å gi kontrakter til norske aktører.
Ifølge Stavanger Aftenblad vil olje- og energidepartementet kreve et møte med Eni i nærmeste framtid for å bli informert om hva som skjer i saken, men politisk rådgiver i OED Jarand Felland ønsker ikke å kommentere om departementet frykter at alt arbeidet skal forsvinne til utlandet.
– Men vi ønsker å legge til rette for at norsk leverandørindustri skal få oppdrag og delta, sier han til avisen.
– Ingen er kastet ut
Eni understreker at ingen norske selskaper er kastet ut av konkurransen.
– Vi mener konsortiet mellom de tre selskapene er for sterkt. Men de har fått tilbud om å være med videre enten alene eller i andre konstellasjoner, sa Grethe Follnes i Eni Norge til Teknisk Ukeblad på mandag.
Både Aibel og Aker Solutions har avvist at de vil være med videre i konkurransen dersom de ikke får stå sammen. Foreløpig har det vært stille fra Samsung Heavy Industries.