De tekniske utstyrsproblemene forsinker fremdeles bompengeinnkrevingen på Ryfast-sambandet. Det er flere måneder siden innkrevingen skulle vært i gang på de to tunnelene som åpnet i desember i fjor og i mars i år, og prosjektet taper nå anslagsvis 27 millioner kroner i måneden, skriver Stavanger Aftenblad.
Selskapet Tecsidel er den spanske leverandøren av teknisk utstyr til bompengesystemet i Ryfast-prosjektet i Rogaland. Selskapet testet utstyret allerede i slutten av 2019, men det ble da oppdaget feil. Statens vegvesen krevde at dette skulle bli fikset før mars i år, men koronakrisen skapte ytterligere forsinkelser.
Dermed har folk kjørt gratis gjennom de to undersjøiske Ryfast-tunnelene.


Det var ventet at Tecsidels montører skulle ankomme Norge 15. juli, men da kom beskjeden om at de tekniske problemene enda ikke var løst.

Skal ha kjørt 62 km/t da bilen traff veggen i parkeringshuset
Testes denne uken
– Statens vegvesen beklager sterkt at innkreving av bompenger i Ryfast ikke er startet opp som planlagt, sier fungerende avdelingsdirektør John Mikalsen i Statens vegvesen til avisen.
– Leverandøren har planlagt å komme til Stavanger og teste programvare og teknisk løsning i Ryfast denne uken, sier Mikalsen.
Sammen med bompengeselskapet Ferde planlegger Statens vegvesen å gjennomføre en test av systemet i begynnelsen av august, opplyser Mikalsen videre. Men noen konkret dato for når bompengeinnkrevingen vil starte er fremdeles ikke satt.

Fem lange E18-bruer må rives i løpet av få år