De tekniske utstyrsproblemene forsinker fremdeles bompengeinnkrevingen på Ryfast-sambandet. Det er flere måneder siden innkrevingen skulle vært i gang på de to tunnelene som åpnet i desember i fjor og i mars i år, og prosjektet taper nå anslagsvis 27 millioner kroner i måneden, skriver Stavanger Aftenblad.
Selskapet Tecsidel er den spanske leverandøren av teknisk utstyr til bompengesystemet i Ryfast-prosjektet i Rogaland. Selskapet testet utstyret allerede i slutten av 2019, men det ble da oppdaget feil. Statens vegvesen krevde at dette skulle bli fikset før mars i år, men koronakrisen skapte ytterligere forsinkelser.
Dermed har folk kjørt gratis gjennom de to undersjøiske Ryfast-tunnelene.
Det var ventet at Tecsidels montører skulle ankomme Norge 15. juli, men da kom beskjeden om at de tekniske problemene enda ikke var løst.
Entreprenør krever over 300 millioner ekstra
Testes denne uken
– Statens vegvesen beklager sterkt at innkreving av bompenger i Ryfast ikke er startet opp som planlagt, sier fungerende avdelingsdirektør John Mikalsen i Statens vegvesen til avisen.
– Leverandøren har planlagt å komme til Stavanger og teste programvare og teknisk løsning i Ryfast denne uken, sier Mikalsen.
Sammen med bompengeselskapet Ferde planlegger Statens vegvesen å gjennomføre en test av systemet i begynnelsen av august, opplyser Mikalsen videre. Men noen konkret dato for når bompengeinnkrevingen vil starte er fremdeles ikke satt.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt