Det har ikke manglet på advarsler om kutt i samferdselssektoren den siste tiden.
Nå har regjeringen foretatt et uvanlig grep: De framskynder Nasjonal transportplan (NTP) med ett år, fra 2025 til 2024.
Årsaken er et strammere økonomisk handlingsrom fremover.
– Vi er i en situasjon hvor vi må omprioritere økonomien vår, fastslår samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til TU.
Bakteppet er blant annet krigen i Ukraina og ekstraordinært høy prisvekst.
I NTP vil disse være blant prosjektene som gjennomgås på nytt:
- Hordfast (E39 Stavanger-Bergen) til 37,7 milliarder
- Ny togtrasé gjennom Moss (Sandbukta-Moss-Sjåstad) til 17,9 milliarder
- Nord-Norgebanen, anslått til 107-120 milliarder
- Møreaksen (E39 Ålesund–Molde) til 24,3 milliarder
– Det vil være tøffe valg som står i kø, sa Nygård til VG, som først omtalte saken.
– Det er særlig i det korte bildet vi ser utfordringer
Men sparekniven venter ikke til 2024. Den skal hentes fram allerede i høst, i utarbeidelsen av et nytt statsbudsjett.
Man vil se etter muligheter for å nedskalere eller utsette samferdselsprosjekter, forteller Nygård.
Selvkjørende lastebiler testes i Moss i sommer – kan krysse Svinesund neste høst
– Det er særlig på kort sikt at vi ser utfordringer i forhold til prisveksten, som er ganske ekstrem. Vi må blant annet prioritere sivilt forsvar og sivil beredskap, sier han.
– De er disse tingene som veier absolutt tyngst nå, men de påvirker også det mer langsiktige bildet.
– Kan dere si noe om hva eller hvor det skal kuttes?
– Kutt blir litt feil ord. Jeg tror det er riktigere å si begrenset vekst, sier Nygård.
– Vi holder på med flere ting parallelt, så jeg forstår om folk er litt forvirret. Vi går blant annet også igjennom vegnormaler, forteller han.
Usikker på den økonomiske effekten av endrede vegnormaler
Statens vegvesen lanserte denne uken et forslag til nye vegnormaler som, om det vedtas, vil nedskalere motorveier.
– Det vil kunne få konkret virkning for prosjekter. Det er uvisst hvor mye økonomisk effekt det vil ha, men det kan i hvert fall gi effekter, sier Nygård.
Vegvesenets motorvei-forslag skal nå gjennomgås av Samferdselsdepartementet.
– Det er vel sannsynlig at man ender i retning av å gå inn for endringer. Men først skal det gjennom en høringsprosess og en formell beslutningsprosess.
– Vi kan ikke bare kutte i Statens Vegvesens portefølje
NRK omtalte nylig at Nye Veier, på grunn av rammeavtalen de opererer under, beholder pengene dersom det gjøres kutt i deres veiprosjekter.
– Er det uheldig, sett i lys av dagens økonomiske situasjon?
– Vi vil ikke stille oss i en posisjon der én aktør går fri for innstramminger. Vi må håndtere det likt. Det kan ikke være sånn at vi bare kutter i Statens Vegvesens portefølje, sier han.
– Men hvordan vi innretter det, har vi ikke landet ennå.
Advarer mot flytog-planen: – En bekymring i hele det jernbanefaglige miljøet