SAMFERDSEL

Fremskynder nasjonal transportplan med et år: – Vi må omprioritere økonomien vår

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård varsler kutt i NTP i 2024, men også i statsbudsjettet i høst.

Også Nye Veiers prosjekter kan havne under sparekniven. – Vi kan ikke bare kutte i Statens Vegvesens portefølje, sier Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Også Nye Veiers prosjekter kan havne under sparekniven. – Vi kan ikke bare kutte i Statens Vegvesens portefølje, sier Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Tia Karlsen
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
23. juni 2022 - 18:25

Det har ikke manglet på advarsler om kutt i samferdselssektoren den siste tiden. 

Nå har regjeringen foretatt et uvanlig grep: De framskynder Nasjonal transportplan (NTP) med ett år, fra 2025 til 2024. 

Årsaken er et strammere økonomisk handlingsrom fremover.

– Vi er i en situasjon hvor vi må omprioritere økonomien vår, fastslår samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til TU.

Bakteppet er blant annet krigen i Ukraina og ekstraordinært høy prisvekst.

I NTP vil disse være blant prosjektene som gjennomgås på nytt:

  • Hordfast (E39 Stavanger-Bergen)  til 37,7 milliarder
  • Ny togtrasé gjennom Moss (Sandbukta-Moss-Sjåstad) til 17,9 milliarder
  • Nord-Norgebanen, anslått til 107-120 milliarder
  • Møreaksen (E39 Ålesund–Molde) til 24,3 milliarder

 – Det vil være tøffe valg som står i kø, sa Nygård til VG, som først omtalte saken.

– Det er særlig i det korte bildet vi ser utfordringer

Men sparekniven venter ikke til 2024. Den skal hentes fram allerede i høst, i utarbeidelsen av et nytt statsbudsjett.

Man vil se etter muligheter for å nedskalere eller utsette samferdselsprosjekter, forteller Nygård.

Om alt går etter planen, vil selvkjørende lastebiler fra det svenske selskapet Einride kunne suse over svenskegrensen til Svinesund høsten 2025.
Les også

Selvkjørende lastebiler testes i Moss i sommer – kan krysse Svinesund neste høst

– Det er særlig på kort sikt at vi ser utfordringer i forhold til prisveksten, som er ganske ekstrem. Vi må blant annet prioritere sivilt forsvar og sivil beredskap, sier han.

– De er disse tingene som veier absolutt tyngst nå, men de påvirker også det mer langsiktige bildet.

– Kan dere si noe om hva eller hvor det skal kuttes?

– Kutt blir litt feil ord. Jeg tror det er riktigere å si begrenset vekst, sier Nygård.

– Vi holder på med flere ting parallelt, så jeg forstår om folk er litt forvirret. Vi går blant annet også igjennom vegnormaler, forteller han.

Usikker på den økonomiske effekten av endrede vegnormaler

Statens vegvesen lanserte denne uken et forslag til nye vegnormaler som, om det vedtas, vil nedskalere motorveier.

– Det vil kunne få konkret virkning for prosjekter. Det er uvisst hvor mye økonomisk effekt det vil ha, men det kan i hvert fall gi effekter, sier Nygård.

Vegvesenets motorvei-forslag skal nå gjennomgås av Samferdselsdepartementet.

– Det er vel sannsynlig at man ender i retning av å gå inn for endringer. Men først skal det gjennom en høringsprosess og en formell beslutningsprosess.

– Vi kan ikke bare kutte i Statens Vegvesens portefølje

NRK omtalte nylig at Nye Veier, på grunn av rammeavtalen de opererer under, beholder pengene dersom det gjøres kutt i deres veiprosjekter.

– Er det uheldig, sett i lys av dagens økonomiske situasjon?

– Vi vil ikke stille oss i en posisjon der én aktør går fri for innstramminger. Vi må håndtere det likt. Det kan ikke være sånn at vi bare kutter i Statens Vegvesens portefølje, sier han.

– Men hvordan vi innretter det, har vi ikke landet ennå.

Et flertall på Stortinget vil åpne Flytoget for pendlere uten flybillett. De kan ende med trengsel i trange døråpninger.
Les også

Advarer mot flytog-planen: – En bekymring i hele det jernbanefaglige miljøet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.