Begge parter håper å ta store deler av verdensmarkedet når konstruksjonsprogrammet blir kommersielt tilgjengelig senere i år.
Tre av verdens ledende skipsverft, Samsung Heavy Industries of Korea, Universal Shipbuilding (Hitachi) i Japan og Odense Staalskibsverft, har vært involvert i utviklingen.
- Intelliship er fremtidens 3D system for skipsdesign og danner grunnlaget for et komplett skipsinformasjonssystem som tar seg av skipet i hele levetiden, sier salgssjef for marine løsninger Jørgen Piene i DNV Software.
Mange av dagens DAK/DAP-programmer på markedet er basert på løsninger som er utviklet for mer enn 20 år tilbake. Disse har mange begrensninger i forhold til hva dagens skipsverft krever av effektive konstruksjonsverktøy.
Intelliship gir skipsbyggerne et effektivt system der flere brukere og disipliner møtes i samme system. Det er basert på SmartPlant-systemet til Intergraph med tillegg for skipsspesifikke områder, bla. for stål.
I mai undertegnet de to partene også en multimillionavtale rettet mot offshoremarkedet. De retter seg spesielt mot flytende produksjonsfartøyer (FPSO - floating production storage and offloading).