Freyr Battery har fullført en første battericelleproduksjon i fullskala ved pilotfabrikken i Mo i Rana.
Det fremgår av en pressemelding fra batteriselskapet onsdag formiddag.
– Freyr har lykkes med å produsere enhetsceller med full funksjonalitet interagert med den nye 24M-komponenten – SemiSolid-plattformen, heter det av meldingen.
Batterisatsingen beskriver det som den viktigste tekniske milepæl for selskapet til dags dato, og at det er det første selskapet i verden med en industriell fullskala produksjonslinje med amerikansk batteriteknologi.
– Denne prestasjonen posisjonerer Freyr som en ledende industripartner for avanserte, nye og ikke minst «american-made» batteriproduksjonsteknologi, skriver Freyr.
Freyr som er notert på New York-børsen, og etter meldingen steg aksjen 26,4 prosent på børsen.
Videre forbereder Mo-teamet seg på oppstart av celleproduksjon med full automatisering av støpe- og cellemonteringen, og Freyr tar sikt på å produsere flerlags battericeller til kunder i andre kvartal i år.
– Neste milepæl blir å utføre data- og ytelsesanalyse av cellene, øke produksjonshastigheten og fortsette å produsere mekanisk komplette prøveceller, sier Freyrs leder for Mo-teamet, Michael Brose i meldingen.
Fremdrift
– Freyr har hatt noen utfordringer knyttet til å demonstrere suksessfull oppskalering og fullautomatisering av 24M-teknologien ved sin kundekvalifiseringslinje i Mo i Rana, sier administerende direktør i Battery Norway, Pål Runde, og fortsetter:
– Den siste oppdateringen fra dem tyder på god fremdrift i dette arbeidet og at de nå er enda et skritt nærmere å nå dette målet.
Battery Norway skal tilrettelegge og koordinere for samarbeid mellom aktører i den norske batteriverdikjeden. Samarbeidsplattformen er for hele verdikjeden fra råmaterialer til batteriproduksjon til resirkulering.
Runde understreker at oppskalering og automatisering av denne type komplekse produksjonsprosesser tar noen ganger lenger tid enn først planlagt.
– Det er for så vidt verken nytt eller overraskende. Av egen erfaring vet jeg at det er viktig å ha is i magen og ta tiden til hjelp, samtidig som man går systematisk til verks for å løse eventuelle utfordringer undervis. Så langt jeg kan se er det nettop det Freyr sine folk i Mo i Rana nå gjør, sier Runde.
24M-teknologi
Ved pilotfabrikken i Mo i Rana benytter Freyr seg av lisensiert batteriteknologi fra 24M. Battericellene som Freyr i dag formidler å ha lykkes med i fullskala produseres her.
24M har utviklet en egen plattform for batteriproduksjon og produktdesign. Batteriteknologien skal bidra til å redusere produksjonskostnadene samtidig som ytelse, sikkerhet og resirkulerbarhet forbedres.
Konvensjonell produksjon av litium-ionbatterier, innebærer å produsere elektroder på separat utstyr før de settes sammen til celler som deretter fylles med elektrolytt, mens SemiSolidTM-teknologien er en kontinuerlig og integrert prosess.
Prosessen starter med elektrodebelegg og fortsetter til elektrodestabling. SemiSolid sitt produksjonslinjeutstyr lager deretter uavhengige «enhetsceller», som inneholder en katode, anode og separator.
De påfølgende trinnene som kreves for å produsere en komplett celle i en pose – en stabel av flere enhetsceller, er allerede utviklet og validert med SemiSolidTM-plattformen.
– Det betyr at dagens kunngjøring om at Freyr har begynt å produsere celler med full automatisering av støpe- og cellemonteringen er en betydelig teknisk prestasjon, uttaler Freyr i meldingen.
Godt nytt
Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, sier det er gode nyheter at Freyr er kommet videre i prosessen.
– Da de kom med tallene for første kvartal for to uker siden virket som om de gikk for den tradisjonelle teknologien og ikke 24M i USA, sier Næss.
Freyr har som kjent lagt den norske gigadrømmen i dvale, vendt blikket mot USA og relokalisert dit hen med planer om å bygge storskala batterifabrikk – Giga Amerika – i Georgia.
– For å vite hvor signifikant dette er hadde det vært interessant å høre om dette betyr at de nå kan bruke 24M i planene for USA. Det vil i så fall være en riktig god nyhet, sier Næss.
– Teknologien må modnes før man kan ta den til storskala og nameplate capacity, er svaret fra Freyr til TU på om der er planer for å bruke 24M i USA.
Pengejakt
Fremover er det jakten på kapital for å finansiere utbyggingen av batterifabrikken Giga America i Coweta County i Georgia, som gjelder.
Administrerende direktør i Freyr, Birger Steen sa under fremleggelsen av selskapsrapporten for andre kvartal at Freyr utforsker flere alternativer i pengejakten.
Blant annet er selskapet i gang med søknader om en bit av Joe Bidens grønne-støttepakke, og Freyr evaluerer flere finansieringsløsninger knyttet til potensielle strategiske avtaler.
– Når vi demonstrerer automatisk produksjon, danner det underlaget for å gå i gang med Giga America. Da vil vi realisere kundekontrakter, hente lån og egenkapital til utbygging, har Steen tidligere uttalt til TU.
Freyr prioriterer både å utvikle 24Ms semi-solid batteriteknologi, samt å søke å inngå en teknologiavtale på konvensjonell batteriteknologi for å fremskynde selskapets kommersielle og finansielle utvikling.