64 prosent av de spurte sier de ville latt være å sitte på om de visste at føreren av en bil hadde drukket alkohol, mens bare 49 prosent svarer at de ville latt være å sitte på om en båtfører hadde gjort det samme, viser en undersøkelse som er gjennomført for organisasjonen Av-og-til av Respons Analyse.
Organisasjonen mener at dagens promillegrense til sjøs kan påvirke holdningene vi har til båtkjøring og alkohol. I dag kan vi ha en promillegrense på 0,8 for å kjøre båter som er under 15 meter lange. På veiene er derimot promillegrensen 0,2.
– Det er kanskje ikke så rart at vi forholder oss ulikt til drikking i båt versus bil, i og med at det er ulike promillegrenser. Likevel er det nok mange som undervurderer faren knyttet til drikking på båt, sier generalsekretær Randi Hagen Eriksrud i alkovettorganisasjonen Av-og-til.
Riksrevisjonen: Kritiserer Forsvaret
Ulykkene skjer ofte om natten
Beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt viser at det er farligere i en fritidsbåt enn i en bil om man måler antall drepte per time brukt til aktiviteten. Av dem som døde i småbåtulykker i fjor hadde en tredel drukket alkohol.
Av-og-til, som er en organisasjon som jobber for godt alkoholvett, etterlyser en vurdering av promillegrensen for småbåter.
En rapport om fritidsbåtulykker fra Havarikommisjonen viser at totalt 7 av 21 personer som døde i småbåtulykker i 2018, var ruspåvirket. Disse omkom etter grunnstøting, kollisjon og fall i sjøen mellom båt og brygge. Ulykkene skjer typisk sent om kvelden og natten.
Kun én ruspåvirket person falt i sjøen og druknet under fiske. Rapporten er fra april. Havarikommisjonen har allerede for flere år siden oppfordret myndighetene om å senke promillegrensen.
Gruvedrift på havbunnen lagt på is
Alkohol, høy fart + tussmørke
Ulykkene skjer typisk på vei hjem fra fest. Generalsekretæren i organisasjonen Av-og-til påpeker at alkohol, høy fart og tussmørket er en katastrofeoppskrift.
– Derfor håper vi at de som skal ut i båt i sommer tar med seg både godt sjøvett og godt alkovett, sier Eriksrud.
Av-og-til består av en rekke forskjellige organisasjoner, politiske organisasjoner og offentlige virksomheter som er medlemmer. Aktiviteten finansieres i hovedsak over statsbudsjettet.
Regjeringen endrer ikke promillegrensen
– Regjeringens overordnede mål er å legge til rette for et trygt båtliv. Visjonen er at det ikke skal skje ulykker med omkomne eller hardt skadde med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i en uttalelse til NTB.
Før sommeren la regjeringen fram en egen stortingsmelding om sikkerhet til sjøs. I meldingen fremgår det at regjeringen ikke vil gå inn for å endre dagens promillegrense. Næringsministeren ønsker seg imidlertid en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker.
– Vi nordmenn er et folk som verdsetter naturopplevelser og frihetsfølelsen båtlivet gir oss. Derfor er det viktig at vi lager et godt regelverk som folk synes det er fornuftig å følgje. På fritidsbåtområdet mangler det en overordnet tilnærming. Jeg har derfor bedt Sjøfartsdirektoratet utarbeide en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker, sier Isaksen.
Mer enn 20.000 conteinere er gått på havet de siste 15 årene