64 prosent av de spurte sier de ville latt være å sitte på om de visste at føreren av en bil hadde drukket alkohol, mens bare 49 prosent svarer at de ville latt være å sitte på om en båtfører hadde gjort det samme, viser en undersøkelse som er gjennomført for organisasjonen Av-og-til av Respons Analyse.
Organisasjonen mener at dagens promillegrense til sjøs kan påvirke holdningene vi har til båtkjøring og alkohol. I dag kan vi ha en promillegrense på 0,8 for å kjøre båter som er under 15 meter lange. På veiene er derimot promillegrensen 0,2.
– Det er kanskje ikke så rart at vi forholder oss ulikt til drikking i båt versus bil, i og med at det er ulike promillegrenser. Likevel er det nok mange som undervurderer faren knyttet til drikking på båt, sier generalsekretær Randi Hagen Eriksrud i alkovettorganisasjonen Av-og-til.
Volkswagen under sterkt press – vurderer å stenge fabrikker i Tyskland
Ulykkene skjer ofte om natten
Beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt viser at det er farligere i en fritidsbåt enn i en bil om man måler antall drepte per time brukt til aktiviteten. Av dem som døde i småbåtulykker i fjor hadde en tredel drukket alkohol.
Av-og-til, som er en organisasjon som jobber for godt alkoholvett, etterlyser en vurdering av promillegrensen for småbåter.
En rapport om fritidsbåtulykker fra Havarikommisjonen viser at totalt 7 av 21 personer som døde i småbåtulykker i 2018, var ruspåvirket. Disse omkom etter grunnstøting, kollisjon og fall i sjøen mellom båt og brygge. Ulykkene skjer typisk sent om kvelden og natten.
Kun én ruspåvirket person falt i sjøen og druknet under fiske. Rapporten er fra april. Havarikommisjonen har allerede for flere år siden oppfordret myndighetene om å senke promillegrensen.
Kollektivfeltet gjenåpnes for elbiler på E18
Alkohol, høy fart + tussmørke
Ulykkene skjer typisk på vei hjem fra fest. Generalsekretæren i organisasjonen Av-og-til påpeker at alkohol, høy fart og tussmørket er en katastrofeoppskrift.
– Derfor håper vi at de som skal ut i båt i sommer tar med seg både godt sjøvett og godt alkovett, sier Eriksrud.
Av-og-til består av en rekke forskjellige organisasjoner, politiske organisasjoner og offentlige virksomheter som er medlemmer. Aktiviteten finansieres i hovedsak over statsbudsjettet.
Regjeringen endrer ikke promillegrensen
– Regjeringens overordnede mål er å legge til rette for et trygt båtliv. Visjonen er at det ikke skal skje ulykker med omkomne eller hardt skadde med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i en uttalelse til NTB.
Før sommeren la regjeringen fram en egen stortingsmelding om sikkerhet til sjøs. I meldingen fremgår det at regjeringen ikke vil gå inn for å endre dagens promillegrense. Næringsministeren ønsker seg imidlertid en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker.
– Vi nordmenn er et folk som verdsetter naturopplevelser og frihetsfølelsen båtlivet gir oss. Derfor er det viktig at vi lager et godt regelverk som folk synes det er fornuftig å følgje. På fritidsbåtområdet mangler det en overordnet tilnærming. Jeg har derfor bedt Sjøfartsdirektoratet utarbeide en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker, sier Isaksen.
Riksrevisjonen: Kritiserer Forsvaret