Regjeringen legger fram sin nasjonale transportplan fredag, men Frp har allerede varslet at partiet vil bruke 792 milliarder kroner i planperioden 2010-2019.
Dagens budsjett er på 240 milliarder kroner. I perioden 2010-2034 vil Frp bruke 1.485 milliarder kroner.
Motorveibygging
Av bevilgningen fram til 2019 skal 210 milliarder kroner brukes til motorveiinvesteringer.
Frp ønsker å bygge et motorveistamnett mellom de største byene, med tilknytninger til det svenske stamnettet. Lengden på dette motorveinettet vil være på ca. 2.500 kilometer.
I tillegg til motorveibevilgningen vil Frp bruke 96 milliarder kroner til opprustning av riksveinettet.
Frps jernbaneinvesteringer er på 120 milliarder kroner. Det satses på persontransport i befolkningstette områder og langtransport av gods.
Prioriteringene er dobbeltspor Oslo-Halden, Oslo-Skien og Oslo-Lillehammer.
Ellers er det blant annet ført opp 16 milliarder til rassikring, 30 milliarder til riksveiferjer, 60 milliarder til drift og vedlikehold, 10 milliarder til trafikksikkerhet og 10 milliarder kroner til kollektivtilbud.
Ny struktur
For å finansiere utbyggingen vil Frp etablere et infrastrukturfond på 300 milliarder kroner der den årlige avkastningen øremerkes til samferdsel.
Partiet vil også øke de statlige bevilgningene over statsbudsjettet kraftig for å unngå bompengefinansiering.
I tillegg vil Frp slå sammen Vegdirektoratet, Kystdirektoratet og deler av Jernbaneverket og Avinor til et statlig transportdirektorat. (©NTB)