Luftfartsindustrien har historisk vært gjennom flere sammenslåinger, og det kan se ut som at vi står midt oppe i en ny konsolideringsrunde nå.
Gigantene Airbus og Boeing er ute og bruker sine digre bankkonti til å posisjonere seg og krige mot hverandre, er dette indirekte en trussel mot Saab og deres eksport av kampflyet Jas-39 Gripen E til Brasil.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Bombardier og Embraer
Det startet med at Airbus i oktober inngikk partnerskap med den kanadiske flyprodusenten Bombardier og kjøpte majoriteten i C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP).
Det tok ikke lang tid før de første rapportene kom om at Boeing snuser på noe lignende hos brasilianske Embraer, verdens tredje største flyprodusent.
![Fra første flygning med Korean Airs Bombardier CS300](https://images.gfx.no/290x/2254/2254922/CS300.jpg)
![Embraer E-190E2 slik det blir i Widerøes farger. <i>Bilde: Embraer</i>](https://images.gfx.no/290x/1957/1957200/Wideroe%2520190-E2.jpg)
Både Bombardier C-serie og Embraer E-jet er noe mindre passasjerfly enn de minste flyene fra A320- og B737-familiene og er slik sett komplementære til Airbus' og Boeings passasjerflyporteføljer.
Ifølge Reuters er imidlertid Boeing mest lystne på å ta kontrollen over hele Embraer, men har møtt motstand hos myndighetene og flyvåpenet i Brasil som har vetorett i slike spørsmål. Embraer lager ikke ikke bare passasjerfly, men også militærfly, for eksempel KC-390.
Andre generasjon Embraer E-jet er straks klar for levering. Lanseringskunden er faktisk Widerøe som hittil har bestilt tre E-190-E2 med 114 seter.
- Comac C919: Kinas nye passasjerfly får norske motordeler
Forretningshemmeligheter
Så tilbake til svenskene som risikerer å bli fanget i kryssilden:
Saab har altså solgt 36 Jas-39E/F til Brasil som blir den sjette Gripen-nasjonen når de etter planen mottar de første kampflyene i 2019. Men ifølge avtalen om teknologioverføring skal både produksjonen av en god del komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer ved São Paulo.
Det er ikke aktuelt dersom selskapet eies av Boeing. Årsaken er at Saab ikke ønsker å dele ut forretningshemmeligheter til en konkurrent, rapporterer Sveriges Radio Ekot, her sitert av nyhetsbyrået TT/Ny Teknik.
Saab-sjef Håkan Buskhe har bedt om et møte med Brasils forsvarsminister, og de skal etter planen treffes torsdag. Etter den første medieomtalen i Sverige har Saab understreket at de ikke har noen planer om å bryte samarbeidet med Embraer.
![Saab Jas-39E Gripen ble vist fram offentlig første gang i mai 2016. <i>Bilde: Saab</i>](https://images.gfx.no/290x/1874/1874208/Gripen3.jpg)
I tillegg skal det nevnes at Saab og Boeing ikke bare er konkurrenter. For eksempel gikk de for fire år siden sammen om å designe et nytt treningsfly fra blanke ark. Det første T-X-testflyet, som kan bli erstatteren for T-38 Talon, var ferdig allerede etter tre år og fløy første gang i desember 2016.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Den nyeste generasjonen Jas-39 Gripen fløy første gang 15. juni i fjor. Dette skjedde noen måneder forsinket, men på Saabs årlige Gripen-seminar i 2017, understreket svenskene at utviklingsprogrammet like fullt er i rute med tanke på første leveranse neste år.
Sammenlignet med Gripen C/D kan den nye modellen bære mer våpen og drivstoff, har en ny generasjon aktive og passive sensorer, nytt EW-system (elektronisk krigføring), nytt kommunikasjonssystem og ny motor som gjør flyet kapabelt til å holde en marsjfart raskere enn lyden uten bruk av etterbrenner («supercruise»).
- Gripen Ekko: Her flyr det nye Saab-flyet for første gang