– Foreløpig har vi ikke måttet kutte eller permittere her i Norge. Men det er selvsagt meget usikre tider og et beintøft marked om dagen, sier kommunikasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Automotve (KA) til TU.no.
Norsk bildelindustri: – En av de tøffeste bransjene
Ille hos Volvo
Han tar ikke munnen for full: Onsdag ble svenske Volvo-ansatte møtt med en sjokkbeskjed om at rundt 3.300 jobber vil bli kuttet i tillegg til de 2.000 arbeidsplassene som allerede er fjernet i år.
Flesteparten av de 3.300 som har fått oppsigelsesvarsel er ingeniører ved Volvo Personvagnar.
Dagen før markerte verdens største bilprodusent, General Motors, at bilkrisen for alvor har forflyttet seg over Atlanteren fra USA. Da varslet GM at de stenger samtlige av sine europeiske fabrikker.
Kutter i utlandet
– Våre tre norske enheter jobber utelukkende med lastebilmarkedet og er ikke blitt vesentlig eksponert for nedgangen, forteller Lie.
Derimot har KA varslet innskrenkninger i Sverige og Nord-Amerika.
– Vi har et kundeforhold til de største amerikanske produsentene med GM, Ford og Chrysler i spissen. Når de tar ned sine volumer og estimater må vi gjøre det samme. I tillegg henter vi ut effektiviseringsgevinster ved at vi nå har slått sammen våre to personbildivisjoner til én, sier Lie.
125 permitterte på Raufoss
I forrige uke ble 125 av de 650 ansatte hos bildelprodusenten Hydro Aluminium Structures på Raufoss permittert. Siden da har altså de voldsomme volvokuttene blitt kjent.
– I utgangspunktet får ikke dette noen direkte konsekvenser, fordi vi allerede hadde en volumnedgang til Volvo. Men det er en nedgang fra andre også, sier administrerende direktør Olaf Wigstøl til NTB.
Ny storkontrakt
I tillegg til at KA ifølge Dagens Næringsliv sliter med å betjene lånegjelden, som ved inngangen til juli var på 3,5 milliarder kroner, er selskapet blitt tøft behandlet på børsen.
Da hjelper det på at KA i går kunne melde om at en ny storkontrakt var i boks. Elektronikk for over 200 millioner kroner skal produseres de neste tre årene for en OEM-kunde.
– Parallelt med omstrukturering kjemper vi hardt om nye kontrakter. Hva som skjer framover vil jeg ikke mene noe om. Jeg registrerer at de fleste spådommer hittil ikke har slått til. Det er ikke lett å si noe om hvordan det er lenger ned i gata, sier kommunikasjonsdirektøren.