Det kom frem i Statens vegvesens stamvegutredning, som mandag ble lagt frem som et av grunnlagsdokumentene for arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019.
Her hevder Vegvesenet at det med årets nivå på tildelinger og bompengebidrag vil ta cirka 50 år å nå ønsket standard på hele vegnettet.
Strenge prioriteringer
En trettiårsperiode er ikke nok med dagens investeringsnivå.
Derfor ønsker vegdirektør Olav Søfteland en streng prioritering av hele stamvegnettet samlet.
- Uavhengig av strategivalg ønsker vi å få til en mer sammenhengende utbygging av stamvegnettet med lengre strekninger og etter forholdene med mer ensartet standard, sier han i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Mer bompenger
Skal det investeres 230 milliarder på 30 år, trengs det cirka 7,5 milliarder hvert år.
2006-nivået på stamveginvesteringer er på cirka 4,5 milliarder, hvorav 1,5 milliarder er bompenger. Det kreves altså ytterligere tre milliarder hvert år for å nå målet.
Søfteland håper det åpnes for mer bompengefinansiering.
Store forskjeller
Stamvegnettet utgjør rundt 8600 kilometer, altså nesten 30 prosent av det norske riksvegnettet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
65 prosent av stamvegnettet har en trafikk som er lavere enn 3000 kjøretøy hvert døgn, mens ti prosent har høyere trafikk enn 10.000 hvert døgn.
Nye vegnormaler
I arbeidet med nye vegnormaler, som ennå ikke er vedtatt, blir det lagt opp til at veger med trafikk mellom 8-12.000 biler i døgnet skal ha to-tre kjørefelt med midtrekkverk og en vegbredde på minimum 12,5-14,5 meter.
For veger med trafikk på over 12.000 biler, blir det lagt opp til fire kjørefelt og en vegbredde på minimum 19 meter. Veger med trafikk mellom 4-8.000 biler pr. døgn blir ti meter brede, mens veger med mindre trafikk enn 4.000 normalt skal ha en minste bredde på 8,5 meter.
Diskuteres videre
Stamvegnettet er delt inn i 18 stamvegruter. For hver av disse rutene presenteres en analyse av de langsiktlige utviklingsbehovene.
Som et ledd i arbeidet med Nasjonal transportplan har Statens vegvesen, Kystverket, Jernbaneverket og Avinor laget utredninger om behov og muligheter frem mot 2040.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
De økonomiske prioriteringene mellom transportformene, strekninger og prosjekter for den første tiårsperioden - og hvordan transportnettene kan kobles sammen - skjer i det videre arbeidet med Nasjonal transportplan.