Av de 265 flyteknikerne som står i fare for å miste jobbene sine på Sola, er tre organisert i Tekna og 13 i NITO.
– Dette er høyt spesialiserte arbeidsplasser. Det finnes ingen andre bedrifter på Vestlandet som kan utnytte akkurat vår spesialkompetanse, sier tillitsvalgte Stig Berg for de Tekna-organiserte sivilingeniørene på Braathens Technical Services på Sola.
Ikke redd for egen del
Han er likevel ikke redd for framtida om det nå går mot nedleggelse.
– Vi har alle en solid sivilingeniørbakgrunn, med høy kompetanse innen blant annet kvalitetssikret arbeid. Det er det etterspørsel etter i oljebransjen, sier han.
Sivilingeniøren med systemavionikk (”fly-elektro”) som spesialfelt liker likevel ikke tanken på at all kunnskapen som er bygd opp i løpet av 60 år nå skal smuldre bort.
– Det er tross alt flyvedlikehold vi brenner for. Ledelsen i SAS vet ikke hva de gjør, hvis de følger anbefalingen fra styret i Scandinavian Technical Services om å legge ned.
Sola-basen er den enheten i SAS-konsernet som har den tyngste kompetansen på Boeing 737, som danner ryggraden i SAS Braathens. Dette er det eneste flyselskapet i SAS-gruppen som går med overskudd.
Oslo uten kompetanse
Tillitsvalgte Leif Terje Wiik for NITO er enig i både Bergs vurdering av arbeidsmarkedet for hans kolleger, og risikoen for selskapet ved en nedleggelse.
– Vi er spesialister i tungt vedlikehold av blant annet de klassiske Boeing 737-maskinene her på Sola. Dette har de ikke noen kompetanse på i Oslo, som konsernet ønsker skal overta virksomheten på Sola. Da må maskinene til Storbritannia eller andre vedlikeholdsbaser, og det kan neppe være en god løsning på lang sikt, understreker han.
Håper på statsråden
Berg og Wiik setter nå sin lit til at næringsminister Odd Eriksen, som eier en betydelig del av selskapet, nå skal sette press på styret i konsernet for at de skal vurdere nedleggelsen på nytt.
Det er meningen at styret i SAS kommer til å klubbe gjennom et vedtak i dag eller i morgen.