INDUSTRI

Frykter ikke norsk verftskrise

Tore Stensvold
7. nov. 2008 - 11:10

Skipsbyggingskrisen vil antakelig ikke ramme Norge i særlig grad, tror ekspertene.

Ekspertene i dette tilfelle er både Norsk Industri, skipsmeglere og analytikere. Men den som har direkte føling med situasjonen og kjenner det best av alle, er konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulsteinkonsernet.

Spesialskip

-Finanskrisen har i liten grad nådd oss som i hovedsak bygger og leverer til spesialfartøy for offshore, sier Gunvor Ulstein til Teknisk Ukeblad.

Ulstein merket imidlertid allerede tidlig i år at det ble færre forespørsler.

– Finanskrisen hjalp ikke akkurat på. Vi ser at prosjekter vi trodde kom i løpet av dette året, nå er satt på vent, sier Ulstein.

Bedre stilt

I ordrebøkene til norske verft er om lag 75 prosent av bestillingene knyttet til offshore. Det er alt fra vanlig supplyskip til ankerhåndteringsfartøy og skip for subsea-operasjoner.

Så lenge det er etterspørsel etter olje og oljeprisen er relativt høy, vil denne delen av skipsnæringen i Norge styre unna de verste brottsjøene.

– Rederiene vil fortsatt ha behov for nye skip til offshoresektoren og de fleste har finansieringen i orden, framholder Ulstein.

Dårlige tider

Under Verftskonferansen i Ålesund denne uka ble det tegnet et til tider dystert bilde av skipsbyggernes framtid.

– Vi vil se et skred av kanselleringer i tida framover. Skip under bygging vil få nye eiere mens de ligger på beddinga, sier sjeføkonom Nicolai Hansteen i meglerselskapet Lorentzen og Stemoco AS.

Les: Spår kanselleringsskred

Overkapasitet

Hansteen oppfordrer verftene til å se på kostnadsbildet og se på mulige andre skipstyper som ikke er så konjunkturavhengige som bulk, tank og containerskip.

– Kanselleringsskredet gjelder i første omgang tørrlast, tank- og containerskip. Der er det nå overkapasitet, opplyser Hansteen.

Dermed går store deler av norske verft klar.

Nærskipsfart

Næringsminister Sylvia Brustad mener norske skipsbygging blant annet må vende seg mot nærskipsfart. Det er store gevinster å hente på miljøsiden – både ved at sjøtransport er mer miljøvennlig enn landtransport og at nye motorer går på gass i stedet for diesel.

– Det er i vanskelige tider det er viktig og riktig å satse på innovasjon og design, sa hun på Verftskonferansen og trakk fram hvordan for eksempel Ulstein Verft AS har lyktes med nyskaping og innovasjon.

X-Bow container

Ulsteingruppen har i lengre tid jobbet med utvikling av nye skip for nærskipsfart, basert på en videreutvikling av X-Bow-konseptet. En første kontrakt for å levere et containerskip med rundmaget baug var en hårsbredd fra undertegning da finanskrisene sendte kuldegysninger inn over investorene. Prosjektet ble dermed lagt på is.

-Markedet kommer tilbake, det har jeg klokkertro på.

Rett i opplag

Hun får støtte av administrerende direktør Erik M. Andersen, i R.S. Platou Economics Research.

– Etter fem år med voldsom vekst har vi nå fått et tilbakeslag. Det er fortsatt altfor mange skip i ordre. Nye containerskip går rett i opplagsbøyen. Vi må regne med rundt 25 prosent kanselleringer på verdensmarkedet, sier Andersen.

Ett år med nullvekst

Han regner med at dersom det bli nullvekst i den globale økonomien i 2009, tror han vi er tilbake på en plusskurve i 2010.

– I 2009 blir det vanskelig for mange verft innen bulk, tank og container. Nå reduseres flåtevekst til et nivå så vi slipper strukturell overkapasitet. Hvis vi unngår å få levert hele ordreboken, så får vi et godt marked når vi kommer ut i neste oppgangsperiode, sier han.

Prisfall

Ifølge Andersen er byggeprisene på skip gått opp 150 prosent på seks år, men er nå fallende. I oktober sank nybyggingsprisen med ti prosent. For 2008 ventes prisfallet å være 12 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.