E18 GRIMSTAD-KRISTIANSAND

Full åpning av E18 ved Lillesand onsdag morgen

Etter opprydding og et grundig gjennomført sikringsarbeid kan alle fire felt på E18 nå åpnes for trafikk etter det dramatiske raset 27. mars. 4000 tonn med stein er fjernet fra veibanen.

Rundt 4000 tonn med stein er ryddet og kjørt bort i forbindelse med istandsetting etter raset på E18 ved Lillesand.
Rundt 4000 tonn med stein er ryddet og kjørt bort i forbindelse med istandsetting etter raset på E18 ved Lillesand. Foto: Thor Søndenaa/Veier 24
Thor Søndenaa
18. apr. 2023 - 08:24

Fram til nå har trafikken gått med nedsatt hastighet på de to feltene i vestgående retning – omgjort med skilting og midtdelermarkering slik at både østgående og vestgående trafikk har gått i hvert sitt felt forbi rasstedet. Noe som har fungert greit også gjennom påsken. Nå åpnes alle fire felt med vanlig fartsgrense 100 km/t.

Sikret med 200 bolter

Trond Heia er daglig leder i Agder OPS Vegselskap <i>Foto:   Thor Søndenaa/Veier 24</i>
Trond Heia er daglig leder i Agder OPS Vegselskap Foto:   Thor Søndenaa/Veier 24

– Vi har ryddet og kjørt bort rundt 4000 tonn med stein, sikret rundt og i rasstedet med ca. 200 nye bolter og kontrollert og dekket til i veiskulderen der kabler og trekkerør ble lagt åpne av raset, forteller daglig leder i Agder OPS Vegselskap AS, Trond Heia, til Veier24.

Han berømmer særlig innsatsen til Veidekke Industri Drift og Vedlikehold som har driftskontrakten på OPS-veien mellom Grimstad og Kristiansand.

– De har stått på og jobbet intenst unntatt i de røde dagene i påskehelga. Senest i går,
søndag, la de siste asfalten på veien. Heldigvis rett før det eventuelt kunne bli streik.
Hele skjæringen med rasstedet og terrenget rundt er behørig sikret med nye bolter på 4 – 8 meter. Noen er også satt inn i selve sleppa der raset gikk. Et nett er montert i nedkant.
Heia berømmer også Veidekke for høyt fokus på sikkerhet/HMS i forbindelse med arbeidet.

Ny hovedinspeksjon

– Målet er alltid at alle skal kunne komme uskadet hjem fra jobb, sier han.
Nå skal hele OPS-veien gjennom en ny hovedinspeksjon – planlagt allerede før raset gikk
som et regulært vedlikeholdstiltak. Siden åpningen i 2009 har der vært en rekke slike
inspeksjoner med regelmessige mellomrom.

Heia presiserer at med den nye kunnskapen OPS-selskapet sitter med etter rasulykken,
kommer de under inspeksjonen til å være særlig på vakt for å sjekke ut om fjell og skjæringer skulle inneholde flere skjulte trusler som i verste fall kan utløse ras ned på veien.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.