Fram til nå har trafikken gått med nedsatt hastighet på de to feltene i vestgående retning – omgjort med skilting og midtdelermarkering slik at både østgående og vestgående trafikk har gått i hvert sitt felt forbi rasstedet. Noe som har fungert greit også gjennom påsken. Nå åpnes alle fire felt med vanlig fartsgrense 100 km/t.
Sikret med 200 bolter
– Vi har ryddet og kjørt bort rundt 4000 tonn med stein, sikret rundt og i rasstedet med ca. 200 nye bolter og kontrollert og dekket til i veiskulderen der kabler og trekkerør ble lagt åpne av raset, forteller daglig leder i Agder OPS Vegselskap AS, Trond Heia, til Veier24.
Han berømmer særlig innsatsen til Veidekke Industri Drift og Vedlikehold som har driftskontrakten på OPS-veien mellom Grimstad og Kristiansand.
– De har stått på og jobbet intenst unntatt i de røde dagene i påskehelga. Senest i går,
søndag, la de siste asfalten på veien. Heldigvis rett før det eventuelt kunne bli streik.
Hele skjæringen med rasstedet og terrenget rundt er behørig sikret med nye bolter på 4 – 8 meter. Noen er også satt inn i selve sleppa der raset gikk. Et nett er montert i nedkant.
Heia berømmer også Veidekke for høyt fokus på sikkerhet/HMS i forbindelse med arbeidet.
Ny hovedinspeksjon
– Målet er alltid at alle skal kunne komme uskadet hjem fra jobb, sier han.
Nå skal hele OPS-veien gjennom en ny hovedinspeksjon – planlagt allerede før raset gikk
som et regulært vedlikeholdstiltak. Siden åpningen i 2009 har der vært en rekke slike
inspeksjoner med regelmessige mellomrom.
Heia presiserer at med den nye kunnskapen OPS-selskapet sitter med etter rasulykken,
kommer de under inspeksjonen til å være særlig på vakt for å sjekke ut om fjell og skjæringer skulle inneholde flere skjulte trusler som i verste fall kan utløse ras ned på veien.