Det svenske verftet fikk Full City tauet inn og tatt i dokk i midten av september. Etter kort tid hadde verftet en tilstandsrapport klar.
– Skipet lar seg reparere, sa administrerende direktør Bjarne Koitrand ved Cityvarvet til Teknisk Ukeblad i begynnelsen av oktober.
Full spiker på reparasjon eller spiker av Full City? Det var lenge et uavklart spørsmål.
Verftet la inn tilbud på reparasjon til de kinesiske eierne. Kineserne reagerte ikke, men la skipet ut for salg uten å reparere det.
Beslagla dokk
Samtidig ble Cityvarvet utålmodig. Kineserne lot bare skipet ligge, uten å svare på tilbudet, og uten å gi klar beskjed om hva som skulle skje videre.
Rederiet bekreftet for bare noen dager siden overfor Teknisk Ukeblad at ingenting var avgjort. Svenskene presset på og ville ha skipet bort.
Det lå i den store tørrdokka og sperret for andre oppdrag.
Løsnet
– Nå er vi endelig blitt enige med kineserne om å reparere skipet, sier Bjarne Koitrand til Teknisk Ukeblad.
Arbeidet starter umiddelbart. Cityvarvet vil ikke oppgi kontraktsverdien.
– Vi regner med å ha arbeid til slutten av 1. kvartal eller begynnelsen av 2. kvartal 2010, sier Koitrand.
Stor jobb
Jobben er komplisert og omfattende.
– Men det er slikt vi er her for, sier Koitrand muntert.
Jobben omfatter utskifting av 700 tonn stål og reparasjon av spant, skott, ballasttanker, bunkerstanker og bunnplater.
– Vi regner med å sysselsette rundt 100 personer, sier Koitrand.