Ifølge Statens vegvesen starter også arbeidet i Valderøytunnelen rett over nyttår. I Ellingsøytunnelen er det nå full aktivitet med 74 mann og 34 forskjellige maskiner.
– Rehabiliteringen av Ellingsøytunnelen er delt inn i fire seksjoner, og det arbeides for fullt i seksjon en og to, forteller byggeleder Arne Leikanger.
Stor jobb
Oppgraderingen av en undersjøisk tunnel i dette omfanget, har ifølge Statens veivesen ikke vært gjennomført tidligere i Norge.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Utfordringene er mange og vi lærer etter hvert. Entreprenøren, Skanska, gjør en god jobb. Vi har nå revet 38000 kvadratmeter av gammel kledning, og vi er godt i gang med montering av nytt vann- og frostsikringshvelv. Monteringen av nye elektroinstallasjoner har også startet opp, sier Leikanger.
Redusert hastighet
En av de største utfordringene er å lede trafikken trygt gjennom arbeidsområdene på dagtid, i den perioden av døgnet det ikke er arbeid i tunnelen.
– Vi har gjennomført noen hastighetsdempende tiltak. I de mest kritiske partier er farten nedsatt til 30 km/t. Her er kjørebanen også snevret i begge retninger, sier Leikanger.
Bevegelse i hvelvet
Rader er montert i tunnelen for å registrere hastigheten på trafikken.
– Dragsuget etter trailere, busser og andre tunge biler, er stort når farten ikke overholdes. Og dragsuget har vist seg å føre til bevegelse i hvelvet. Dette er hovedårsakene til de fartsdempende tiltakene, sier Arne Leikanger.