Fem diplomstudenter fra sivilingeniørutdanningen ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) stakk av med andreprisen i Venture Cup 2000 for en superrask grafisk 3D-akselerator med ekstrem minnebåndbredde og klokkefrekvens.
Bak Malaik3D står datastudentene Jørn Nystad (23), Borgar Ljosland (23), Robert Mæhlum (27) og Mario Blazevic (25), og elektronikkstudent Edvard Sørgård (26). 100.000 premiekroner blir et viktig bidrag når studielånet tar slutt, diplomen er levert og videreutviklingen av 3D-prosessoren skal vies 200 prosent oppmerksomhet.
– Eksepsjonelt team med mye nerve. Potensiell ny Nokia. God forståelse av markedet og kritiske suksessfaktorer. Midt i tiden med cutting-edge teknologi, var blant juryens skussmål til de unge nyskaperne.
Lur innspurt
I sin villfarelse trodde kvintetten først de hadde forspilt sjansene i Venture Cup, da de gikk prisløse fra første omgang sist vår. Da konkurransens raushet gikk opp for dem i høst, var det bare å kaste seg rundt og finpusse forretningsplanen til Malaik3D. Det viste seg å være lurt.
Markedet for grafikkprosessering er i kraftig vekst, godt hjulpet frem av datakraftsultne dataspill. Den norskutviklede prosessoren Malaik3D skal løse problemet med lav klokkefrekvens som de fleste produsentene av grafikkprosessorer sliter med. Mens PC-ens mikroprosessor for lengst har dukket opp i GHz-varianter, rusler selv de raskeste grafikkbrikkene rundt med to–tre hundre MHz.
– Den nye grafikkprosessoren vi utvikler vil være omtrent ti ganger raskere enn de som er tilgjengelig på markedet i dag, bedyrer Borgar Ljosland.
Fritt programmerbar
I grafikkberegninger må først objektenes geometri beregnes. Deretter må geometrien fylles med en tekstur. Dagens grafikkprosessorer er optimalisert for den siste oppgaven, og overlater det meste av geometriberegningene til hovedprosessoren. Den norske prosessoren overtar det meste av geometriberegningene fra hovedprosessoren. I motsetning til det som det som er vanlig i dag, er denne delen tilgjengelig for programmering.
Prosessoren er rettet mot tre hovedområder: Dataspill, dataassistert konstruksjon (DAK) og simuleringer.
De vordende sivilingeniørene synes de har fått uvurderlig støtte fra veiledningsapparatet omkring Venture Cup i utarbeidelsen av forretningsplanen. Målet deres var å få bedømming for forretningsideen de bar. Dommen er likevel soleklar: Andreprisen betyr anerkjennelse, oppmerksomhet og ikke minst gode kontakter blant viktige rådgivere, investorer og næringslivstopper – og en pengepremie som bonus.
– Målet er å skape et levebrød av dette, fastslår de fem ambisiøse studentene, som allerede er viet viss interesse.
Inn i innovasjonssenteret
Som siste kull ut til å fullføre fire og et halvt års sivilingeniørutdanning ved NTNU, leverer de diplomoppgavene sine i mars neste år. Deretter flytter de unge gründerne inn i det nye innovasjonssenteret på Gløshaugen i Trondheim. Her får de rimelig tilgang til utstyr og lokaliteter.
– Vi har fått veldig god hjelp og støtte av datamaskingruppa ved Institutt for datateknikk og fra Institutt for fysikalsk elektronikk. Fortsatt nærhet til disse fagmiljøene ved NTNU er viktig i den videre utviklingsfasen, fremholder Borgar Ljosland.