NYHETER

Full fart på Norges dypeste senkekasse

Arbeidet med Austevollbruene er i gang. Første oppgave er å støpe den dypeste senkekassen på det norske vegnettet. Den skal stikke 37 meter under vannet. De første 10 metrene støpes på land, resten tas etter sjøsetting.

Hundvåkøybrua blir den siste av de to Austevollbruene. I første omgang vil entreprenøren konsentrere seg om Storholmenbrua. (Ill.: Statens vegvesen)
Hundvåkøybrua blir den siste av de to Austevollbruene. I første omgang vil entreprenøren konsentrere seg om Storholmenbrua. (Ill.: Statens vegvesen)
Anders Haakonsen
14. juni 2005 - 12:26

Reinertsen Anlegg bygger Austevollbruene for 266 millioner kroner. De to bruene, Storholmenbrua og Hundvåkøybrua, inngår i en 3,8 km lang vegforbindelse over tre ubebodde øyer mellom Huftarøy og Hundvåkøy i Austevoll kommune.

Senkekassen blir fundament for en pilar på Storholmenbrua. Det er fritt frambygg-bru med en totallengde på 410 meter. På hver side av pilaren kommer det spenn med lengder på 172 og 160 meter.



600 tonn ved sjøsetting

Tverrsnittet i senkekassen blir sirkelrundt med en diameter på ti meter helt nederst. Halvannen meter opp reduseres diameteren til åtte meter. Veggene blir 1,2 meter tykke

Støpingen begynner på en fylling som inngår i vegforbindelsen. Her er det støpt en platting av betong som fungerer som bedding.

Når kassen når en høyde på 10 meter, settes den på sjøen ved hjelp av en flytekran. Til den jobben trengs det grovt utstyr - ved sjøsetting har kassen nådd en vekt på 600 tonn.

Grunnen til at den blir så tung er at entreprenøren trenger fribord for å kunne fortsette støpen mens kassen flyter. Hvis man sjøsetter den tidligere, vil den ligge for dypt i sjøen på grunn av den massive bunnplaten.



Bare en time om dagen

Når støpingen fortsetter etter sjøsetting, vil kassen flyte høyere og høyere og bli mer og mer ustabil, hvis man ikke tar forholdsregler. For å hindre dette vil entreprenøren fylle på med ballast etter hvert. Dermed vil en større og større del av kassen ligge under vann. Høyden over vannet vil bare variere med et par meter. Når kassen har nådd full dybde, taues den til sitt endelige bestemmelsessted. Her skal den stå på tre runde knaster som er støpt på sjøbunnen. Hver av dem får en diameter på 1,2 meter. Resten av området under kassen blir jevnet ut med en utflatingsstøp.

Etter at kassen er plassert på knastene, blir hulrommet under den støpt ut. Til slutt blir kassen spent opp. Spennarmeringen går gjennom rør i veggen og ender 15 meter ned i fjellet under fundamentet.

Arbeidet under vann vil bli svært krevende, ikke minst på grunn av strenge restriksjoner på arbeidstiden. 37 meter under vann kan dykkerne bare jobbe en time pr. dag.



Korte utkragere i vinterstormene

Hundvåkøybrua er også en fritt frambygg-bru. Den får to pilarer fundamentert på senkekasser på henholdsvis 20 og 25 meters dyp. Mellom disse kommer et 233 meter langt hovedspenn. Totallengden blir 460 meter.

Denne brua blir ikke påbegynt med det første. Reinertsen Anlegg har bare en frist å forholde seg til: 1. november 2007. Da skal hele jobben være gjort. Det er ingen delfrister. I denne situasjonen har entreprenøren valgt å ta bruene etter tur.

Den viktigste årsaken til dette valget er at Vegvesenet ikke tillater lange utkragere når høst- og vinterstormene raser. På Storholmenbrua kan ikke utkragerne være lengre enn 45 meter før 1. mai. På Hundvåkøybrua hvor det blir hjelpesøyler, er ikke kravene like strenge: 65 meter er maksimal lengde på utkragerne før 15. april. Når det gjelder sammenkopling er fristen den samme på begge bruene: Innen utgangen av august må overbygningen være sammenkoblet og oppspent.

Det betyr at en god del av arbeidet må utføres om våren og sommeren. I en slik situasjon er det enklest å ta bruene etter tur. Dermed får man en god utnyttelse av sommersesongene i 2006 og 2007 og dessuten jevnere bemanning. En annen fordel er at Storholmenbrua kan benyttes som anleggsveg når man bygger Hundvåkøybrua. Reinertsen Anlegg tar sikte på at den første brua skal være kjørbar for anleggstrafikk i september neste år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.