Ved kaia til Fosen Mekaniske Verksted (FMV) på Kvithyll skinte 204 meter båt blankt og flott uka før påske. Cruiseferga Olympic Spirit var klar til dåp før tida, men det kom for raskt på eierne. Skroget kom fra FMVs verft i Sverige 16. oktober i fjor, da søsterskipet Olympic Champion var ferdig.
– Farten er spesiell med denne båten. Forleden dag hadde vi en prøvetur. I 32 knops fart med 16.000 tonn lydløst i Trondheimsfjorden føltes Norges tredje største fjord trang, sier Arnar Utseth. Formelt er han assisterende prosjektleder, men i praksis har han hatt det daglige ansvaret. Da FMV startet å bygge slike båter i 1990, var farten om lag 20 knop. Siden har den bare økt. Grekerne er ifølge Utseth de mest fartsgale, og kappkjører med båter av Olympic Spirits størrelse.
Overstiger kravene
Den nye båten gir rederiet Anek Lines halvannen knop mer å frese med enn kontrakten krever. Dessuten får de ekstra dødvekt fordi verftet har klart å optimalisere i byggeprosessen.
– Var det lettere å bygge dette enn søsterskipet?
– Ja, helt klart, siden alle vet hva de skal gjøre, men samtidig kommer feilene igjen. Det er en evig svøpe i skipsbygging at feil har en tendens til å komme igjen på søsterskip. Denne gangen syns jeg vi har lykkes i å få bort dem, men så har vi også hatt litt mer tid på oss enn forrige gang, påpeker Utseth. Likevel var båten altså ferdig før fristen. Da Teknisk Ukeblad slapp om bord, var det aller meste klart – vasking av vinduer var det eneste som foregikk. Alt fra bord og stoler til kaffemaskiner og discolys var på plass.
Håndterlige biter
FMV bruker fagkomptansen rundt seg når verftet setter sammen båter. – Vi har veldig mange gode samarbeidspartnere, vi ser ikke bare på dem som underleverandører. Vi vet at de er dyktigere enn oss på sin nisje, mens vi er eksperter på å sette sammen, mener Utseth.
Han tror god evne til prosjektstyring er en av de viktigste faktorene for å lykkes med slike prosjekter. – Båten deles opp i oversiktlige områder. Rekkefølgen må være klar først, vi deler opp aktiviteter i de som er avhengige av andre og ikke. Vi er planfokuserte, det er en av de tingene som gjør at vi er i stand til å levere til rett tid, sier Utseth.
900 millionersprosjekt
Når produksjonsplanen er klar, kan innkjøpsplanen lages. Der er det viktig å legge inn tid til å finne teknisk underlag og til å gjøre selve innkjøpet. Både produksjonsplan, engineeringsplan og innkjøpsplan følges opp med ukentlige tilbakemeldinger.
– Planene knuses ned i så små biter at én person kan ha oversikt og rapportere. Vi skal til enhver tid ha riktig status for prosjektet, understreker Utseth. De fleste arbeidstimene har gått med til stålarbeidet, som er utført ved FMVs verft i Landskrona i Sverige. Også maskineri og rør har vært arbeidskrevende. Utseth anslår at mellom 200.000 og 300.000 arbeidstimer er utført ved kaia på Kvithyll, og at totalen ligger mellom seks og sju hundre tusen. Da er ikke underleverandørenes innsats regnet med. Prisen for prosjektet ligger et sted mellom 800 og 900 millioner. FMV har innredet om lag 40 prosent av arealene selv, mens resten er satt bort. Egne ansatte koordinerer underleverandørene.
– De som leverer, skal få svar direkte og klare beskjeder, understreker Utseth.
Husmødre og idrettslag
Gardinene om bord på Olympic Spirit er et godt eksempel på hvordan prosjektstyringen fungerer. – De sys av et batteri av husmødre på Stadsbygda. Ei som jobber på verkstedet, er kontaktperson. Arkitekten velger stoff, kontaktpersonen tar det med til damene, de sitter og syr og kommer hit for å montere gardinene. Det kaller jeg en lydløs, perfekt leveranse, sier Utseth entusiastisk.
Volumet har vokst voldsomt i takt med leveranse, og underleverandørene vokser i takt med verftet. Utseth poengterer at kravene til kvalitet, punktlighet og effektivitet er de samme for alle. Ringvirkningene lokalt er merkbare for flere. Den siste rengjøringen om bord krever så mange folk at jobben går til lokale idrettslag.
Nye løsninger
En annen ting prosjektlederen gjerne vil framheve som viktig for FMV, er evnen og viljen til å løse utfordringer på nye måter. – Du må aldri tro at det du gjorde i går er rett i dag. Det er viktig å stille spørsmål, påpeker Utseth ivrig.
Dette gjelder spesielt for den tekniske staben, som han mener både vil og tør gjøre ting på andre måter. Slik sparer verftet både tid og penger. Utseth sier de ansatte har stor tillit og frie tøyler, og det er rom for å feile. Et enkelt eksempel på en ny løsning på cruiseferge nummer to er rister. Bytte av løsning og leverandør av avløpsristene i byssa sparte verftet for 90.000 kroner.
– Det skal aldri gå rutine i valg av løsninger, selv ikke for søsterskip, understreker han. Nettopp søsterskip kan gi større mulighet til å finne nye løsninger ved å raffinere de forrige. Utseth trekker fram et annet ord han gjerne vil bruke for å karakterisere de som jobber for FMV: Vilje.
– Viljen til å få til ting, er helt formidabel, sier han.
Beslutningsdyktige
Den største underleverandøren til Olympic Spirit er Elpro Selva, som har hatt ansvaret for alt elektroarbeid om bord. – Samarbeidet med FMV går meget godt. Vi har vært her i så mange år at vi begynner å bli ganske godt samkjørte, sier prosjektleder Kjell Valseth . Bedriften har lagt ned om lag 120.000 timers arbeid om bord. Valseth framhever at FMVs folk er meget beslutningsdyktige.
– Vi blir ikke sittende i møte etter møte – avgjørelser tas der og da. I landbaserte prosjekter opplever vi ofte ansvarsfraskrivelse, men dette skjer ikke med FMV, understreker Valseth. På land opplever er utsettelser i prosjekter et stort problem som gir problemer med leveranser. Dette er ikke tilfelle i samarbeidet med verftet.
– FMV er punktlige og følger planene, fastslår Valseth. Han kjenner seg igjen i beskrivelsen som samarbeidspartner. FMV har ingen stor elektroavdeling sjøl, og bruker derfor Elpro Selva en del som konsulenter. Dermed blir de tatt med på råd, og får ikke tredd avgjørelser ned over ørene. – Vi får delta i beslutningsprosesser, men innen rimelighetens grenser. Tross alt er vi underleverandør, påpeker han.