Det store sentraliseringsprosjektet i Oslo står i stampe på ny.
– Jevnt og trutt
Denne gangen som følge av at en av de tre leverandørene i forrige måned sa opp sin del av storkontrakten.
Da krever reglene at oppdraget lyses ut i et nytt anbud. I mellomtiden må alt sentraliseringsarbeid stoppes, og mye av prosessen kommer ikke i gang igjen før til sommeren.
Konstituert direktør Gerd Robsahm Kjørven ved Utviklings- og kompetanseetaten har ansvaret for prosjektet. Hun er tilbakeholden med kommentarer til situasjonen.
– Det er velkjent at det har vært store utfordringer med IT-prosjektet. Vi jobber jevnt og trutt med dette, sier direktøren i en kommentar til Teknisk Ukeblad.
Konflikt
Forhistorien er at EDB Business Partner i februar hevet kontrakten om applikasjonsdrift.
Årsaken er ifølge selskapet selv uenighet om oppgjør for ekstraarbeid som er påløpt. (Se faktaboks).
EDB taper opptil 50 millioner kroner hvert år på å si fra seg jobben og har kvittet seg med 30 ansatte.
Selskapet hadde ansvaret for å få på plass sentral drift av de mange applikasjonene som er i bruk ved de ulike kommunale virksomhetene i Oslo.
Det betyr blant annet fagsystemer, Office-programmer og timelister.
Stoppet opp
Dette arbeidet stoppet 16. desember i fjor, da selskapet opplevde ikke å få fullt ut betalt for jobben.
Konsekvensen var at sentraliseringsarbeidet for de ulike virksomhetenes dataløsninger stoppet opp.
Det viser dokumentasjon som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til.
Stille
Selve driften av de løsningene som allerede var sentralisert har kommunen holdt gående i egen regi og med noe innleid hjelp.
EDB varslet heving av kontrakten 26. januar og gjorde alvor av ”truslene” 16. februar. Da sto kommunen formelt uten leverandør til jobben.
Reglene for offentlige anskaffelser krever da at oppdraget lyses ut på nytt.
Nå har sentraliseringsarbeidet stått stille siden midten av desember i fjor, og det vil ikke komme i gang før ny leverandør er på plass og i gang. Det kan bety stopp i opp til åtte måneder.
Høsten
– Vi regner med at utlysningen skjer nå i mars, sier avdelingsdirektør Robsahm Kjørven.
Prosessen tar tre måneder. Det betyr at prosjektet kommer i gang igjen først i juni.
Full fart i arbeidet blir det imidlertid ikke før nærmere høsten, i følge et brev fra den samme avdelingsdirektøren:
”... arbeidet med videre utrulling kan anslås å starte opp igjen i starten av juni og med videre innrulling fra ca. 17.8.2009”, skriver hun i et brev til de 21 virksomhetene som får merke konsekvensene av konflikten.
Da vil den delen av prosjektet ha stått på stedet vil fra 16. desember 2008 til 17. august 2009.
Konsekvenser
Kommunen legger ikke skjul på at dette får konsekvenser.
– Flere store etater er ennå ikke rullet inn sentralt. Blant annet dreier det seg om Plan- og bygningsetaten og Utdanningsetaten, sier spesialrådgiver Terje Drejer Sætervik.
– Det er klart at EDBs leveransestopp gir utfordringer for kostnadsbildet i IKT-prosjektet i Oslo kommune, sier avdelingsdirektør Tor Fjellstad ved IT-avdelingen i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune. Han sier ikke noe om hvor store ekstrakostnader som påløper.
Ingen prestisje
Tidligere års overforbruk og budsjettsprekk er dekket inn, og det snakkes ikke lenger høyt om store milliongevinster.
– Prosjektet kom skjevt ut fra hoppkanten. Vi har ingen prestisje i å forsvare det som har vært, men jobber for at dette skal bli så godt som mulig, sier Gerd Robsahm Kjørven.
Pengekrangelen fortsetter
EDB og Oslo kommune snakker sammen, men det er foreløpig ingen tegn på enighet.
– Vi er fortsatt i dialog med EDB, sier Kjørven.
– Er dere forberedt på at uenigheten med EDB kan ende i retten?
– Jeg har på nåværende tidspunkt ingen kommentarer med hensyn til dette, svarer hun.
Leverandøren ønsker ikke å si noe som helst om saken.
– Hvordan jobber partene videre med saken etter at kontrakten ble hevet?
– Jeg kan ikke sin noe utenom det vi kom i januar da vi varslet heving av kontrakten, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman.