Etter å ha tjent trafikantene trofast siden 1988, ble det bråstopp for trafikken gjennom Nestunnelen på E18 mellom Sollihøgda og Hønefoss i mars i fjor. Natt til 5. mars datt en 200 kilos klump ned fra sprøytebetongen i taket. En bil kjørte inn i nedfallet, men heldigvis uten særlig store skader. Med ÅDT på 12 000 kjøretøy er dette en av hovedvegene ut fra hovedstaden, og for Statens vegvesen var gode råd dyre. Det ble umiddelbart gjennomført omfattende underzsøkelser av tunnelen. Det viste seg at det kunne falle ned mer betong fra taket.
– Av sikkerhetsgrunner måtte vi stenge tunnelen for trafikk natten til 25. mars, forteller prosjektleder Tore Braaten i Statens vegvesen, som nå leder arbeidet med den omfattende rehabiliteringen av Nestunnelen.
– Vi var klar over at tunnelen hadde behov for oppgradering. Det lå inne penger til et forprosjekt sist i nåværende transportplanperiode. Men stengningen kom brått på, og vi måtte ta noen raske avveininger. 4. mai leverte vi en vurdering av situasjonen til Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet. Ni dager etter kom klarsignalet fra departementet om at vi kunne gå videre med alternativ tre, som betyr full renovering av tunnelen samt bygging av en ny omkjøringsveg.
Så fort som mulig
Og arbeidet fortsatte i hurtigtogsfart. Å føre 12 000 biler i døgnet langs bebyggelsen ved den gamle vegen ved Utstranda, var krevende både for trafikantene og lokalbefolkningen. Derfor hastet det med å få omkjøringsvegen raskest mulig ut på anbud, og å komme i gang med anleggsarbeidene. En hurtigarbeidende ressursgruppe i Vegvesenet sørget for prosjektering, planbehandling og grunnerverv og en rask anbudsrunde på omkjøringsvegen. Hæhre Entreprenør kunne allerede 11. juli sette maskinene i gang med et anleggsarbeid som gikk i rekordfart. 3. oktober ble omkjøringsvegen rundt Nestunnelen åpnet for trafikk.
For selve rehabiliteringsjobben tok det mest tid til å få plass ressurser til prosjekteringsarbeidet. Gjennom en etablert rammeavtale kunne Multiconsult gjøre jobben, og i begynnelsen av 2012 satte de i gang med arbeidet. I midten av juni gikk anbudet på rehabiliteringsjobben ut, og da årets sommerferie var over kunne Implenia, som fikk oppdraget med et anbud på 83 millioner kroner, ta fatt på sin del av jobben.
– Det har vært stort fokus fra media og publikum fra første dag da tunnelen ble stengt, og vi er blitt beskyldt for at arbeidet har gått for sakte. Jeg skjønner frustrasjonen, men sannheten er at vi har gjort det som kan gjøres for å holde tempoet oppe. Dette er en omfattende jobb, og vi har brukt 7000 konsulenttimer bare i prosjekteringsfasen, forklarer Tore Braaten.
Les hele artikkelen i Våre Veger nr 10/2012