På tross av at kun 21 av de planlagte 87 nye trikkene i Oslo er levert, stanses nå leveransen på ubestemt tid.
Det kommer frem i en pressemelding fra Sporveien torsdag formiddag.
– Årsaken til stansen i leveransen skyldes delemangel globalt, hvor det i mange bransjer over hele verden er krevende å få tak i deler. Også transportsektoren merker nå leveranseutfordringer, som blant annet påvirkes av krigen i Ukraina og etterdønninger etter pandemien, sier Anders Wergeland, prosjektsjef i Sporveien Trikken.
Kartlegger omfanget
Det er leverandøren av trikkene, CAF, som som varslet om problemene.
Den midlertidige stansen i leveransen av nye trikker, innebærer at trikk nummer 421 som nylig ankom Sporveien blir den siste inntil videre.
Prosjektorganisasjonen i Sporveien med ansvar for trikkeanskaffelsen jobber fortløpende sammen med leverandøren for å kartlegge hvor omfattende delemangelen til produksjonen er og hvor langvarig stansen i leveransen kan forventes å bli.
Fortsetter produksjonen
Selve produksjonen av de nye trikkene vil fortsette på CAFs fabrikker i Spania inntil videre opplyser Sporveien, selv om trikkene ikke fullt ut kan ferdigstilles og sendes til Oslo.
Sporveien opplyser videre at forsinkelsen i leveransen av nye trikker ikke vil påvirke trikkedriften den kommende tiden. Men på grunn av den usikre situasjonen melder de at det er for tidlig å si noe om hvilke konkrete konsekvenser dette kan få for den overordnede fremdriften i leveransen av nye trikker til Oslo.
Målet er fremdeles at alle de 87 nye trikker skal leveres og fases inn i trikkenettet innen utgangen av 2024.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Problemer på jernbanen
Oslotrikkene er ikke de eneste delene av kollektivtrafikken i Norge som rammes av delmangel for tiden.
Etter planen skulle også jernbanen kommet godt i gang med utrullingen av det nye signalanlegget, ERTMS. Men også her har delmangel ført til full stopp i prosjektet.
Allerede i mai i fjor ble det klart at det digitale signalanlegget som skulle åpnes på Nordlandsbanen i oktober ville bli forsinket. I september kom den videre beskjeden om at heller ikke det digitale anlegget på Gjøvikbanen, som skulle vært klart i november, vil åpnes etter planen.
Også her skal årsaken være leveringsproblemer i kjølvannet av pandemien og krigen i Ukraina, som gjør at Bane Nor ikke får tak i de delene som trengs om bord i togene for å kunne benytte seg av det nye signalanlegget.
![De nye vognene, M4, skal produseres av det spanske selskapet CAF. Selskapet er med i prosjektet Jerusalem Light Rail, som utvikler trikkenett som går over okkuperte israelske områder.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844703/m4_illustrasjon_l%25C3%25B8ren.jpg)
Fant tegn på menneskerettsbrudd – ga dem milliardkontrakt