Det er nå full trøkk på E134 Mjøndalen-Langebru fram mot åpningen til sommeren, fem måneder tidligere enn planlagt.
Den 7,5 kilometer lange, høytrafikkerte strekningen gjennom Eikerbygdene skal få midtrekkverk, forbikjøringsfelt og vegbelysning. Derfor jobbes det nå intenst over hele linja, melder Statens vegvesen.
Italiensk entreprenør: Krever 132 millioner i midlertidig betaling fra Bane Nor
Strandpromenaden langs Drammenselva åpnet
Det asfalteres på flere delstrekninger og graves og legges kilometervis med rør og kabler. Strandpromenaden langs Drammenselva på nordsiden av E134 gjennom Mjøndalen er gjenåpnet for solhungrige og friskluftgispende eikværinger.
– Lokale entreprenører og Statens vegvesens byggherreorganisasjon holder hjulene i gang med de koronarestriksjoner vi er pålagt å følge. Det fungerer veldig bra, selv med noe mindre bemanning enn vanlig, forteller SHA-rådgiver Eugen Myhr i Statens vegvesen.
Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei
Korona-tiltak på riggen
Det er innført nye rutiner for blant annet møtevirksomhet og daglig rengjøring/desinfisering av kontorriggen og boligriggen, i tillegg til restriksjoner for hvem som kan komme inn på riggen.
– Mange møter avholdes nå på Skype eller Teams, mens det på de få møtene vi avholder i plenum - som byggemøter - deltar kun fire personer: To fra byggherren og to fra entreprenøren. Daglige avklaringer foregår mye på telefon og eRoom. Når det er behov for befaring og avklaring ute i anlegget, gjøres det med minimum av deltakere, og det holdes god avstand, forteller byggherrens SHA-rådgiver.
Han berømmer både egne medarbeidere og entreprenøren med sine lokale underentreprenører for god jobb og bra oppfølging av helsemyndighetenes råd og føringer om smittevern på arbeidsplassen.
Marthinsen og Duvholt AS fra Sandefjord er entreprenør på E134 Mjøndalen-Langebru-kontrakten.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system