OLJE OG GASS

Full oversikt: Kun én oljeutbygging går på ytterligere milliardsmell

Og nå skal skatteinntektene fra oljebransjen opp igjen, ifølge professor.

Kostnadene i Martin Linge-utbyggingen er nå 42 prosent høyere enn de var da utbyggingsplanen ble levert for fem år siden. Siden da har prosjektet blitt 12 milliarder kroner dyrere.
Kostnadene i Martin Linge-utbyggingen er nå 42 prosent høyere enn de var da utbyggingsplanen ble levert for fem år siden. Siden da har prosjektet blitt 12 milliarder kroner dyrere. Bilde: ABB/Grafikk: Ina Steen Andersen
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
Ina AndersenIna AndersenJournalist
12. okt. 2017 - 10:36

Utbyggingsprosjektene på norsk sokkel havner totalt 14,6 milliarder kroner under opprinnelig budsjett. Dette inkluderer pågående utbygginger og prosjekter som kom i produksjon etter 1. august 2016.

De aller, aller fleste prosjektene ser nå ut til å bli noe billigere enn estimatene fra i fjor. Det eneste unntaket er Totals Martin Linge-prosjekt som har hatt store problemer med både dødsfall, forsinkelser og tekniske utfordringer ved verftet i Sør-Korea.

Martin Linge-prosjektet sprekker nå med totalt 12,1 milliarder kroner sammenlignet med anslaget i utbyggingsplanen.

Det viser oppdaterte tall fra statsbudsjettet som ble lagt fram i dag.

Ulykken på Martin Linge

Ifølge statsbudsjettet er det den alvorlige ulykken på verftet i Korea som er årsaken til framdriftsproblemene på Linge, som ble utsatt ytterligere en gang i år.

Seks personer omkom i forbindelse med ulykken.

Når det gjelder kostnadsøkningen på Linge-prosjektet er det både forsinkelser og økte kostnader knyttet til plattformdekket som har skylden.

– Kostnadene siden PUD øker også som følge av svekket kronekors i forhold til annen valuta, ifølge budsjettet.

Se tidslinjen for Martin Linge her:

 

Sverdrup 22 milliarder billigere

Statsbudsjettet viser for øvrig at Johan Sverdrup-utbyggingen ser ut til å bli svært mye billigere enn først antatt.

Aasta Hansteen er bygget ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea, og har både blitt forsinket og betydelig dyrere enn opprinnelig planlagt. <i>Foto:  Espen Rønnevik/Statoil</i>
Aasta Hansteen er bygget ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea, og har både blitt forsinket og betydelig dyrere enn opprinnelig planlagt. Foto:  Espen Rønnevik/Statoil

– Mesteparten av reduksjonene kommer som følge av at alle de store prosjekterings,- gabrikasjons- og installasjonskontraktene ble tildelt på gunstige markedsvilkår i 2015 og 2016, heter det i statsbudsjettet.

Sammenlignet med tallene fra fjoråret er Sverdrup nesten 7 milliarder kroner «billigere». I utbyggingsplanen ble Sverdrups første utbyggingstrinn anslått til 124,6 milliarder kroner. Nå er anslaget på 102,5.

Gigantprosjektet i Norskehavet, Aasta Hansteen, blir også billigere enn man så for seg i fjor. Ifølge budsjettet er anslaget i år en milliard lavere. Samtidig er det totalt en sprekk på over 4 milliarder kroner sammenlignet med utbyggingsplanen.

Prosjektet har også blitt forsinket fra Hyundai-verftet i Sør-Korea.

– Mesteparten av økningen skyldes svekket kronekurs. (...) Investeringene øker også på grunn av flere prosjekteringstimer og økning i kostnader på utstyrspakker og råvare, ifølge statsbudsjettet.

Gina Krog som også har blitt bygget i Korea, havner på en beskjeden overskridelse sammenlignet med plan for utbygging og drift (PUD) på 157 millioner kroner.

Se den fullstendige oversikten over utviklingen i de norske utbyggingene her:

 

– Statens inntekter fra olje på vei opp

På grunn av det norske oljeskattesystemet er det fellesskapet som betaler den største andelen av  overskridelsene på norsk sokkel.

Siden oljeselskaper betaler 78 prosent i skatt, kan de også trekke fra 78 prosent på utgiftene sine – også det som overskrider budsjettene deres.

Petter Osmundsen, professor i petroleumsøkonomi ved Universitetet i Stavanger. <i>Foto:  Ole K. Helgesen</i>
Petter Osmundsen, professor i petroleumsøkonomi ved Universitetet i Stavanger. Foto:  Ole K. Helgesen

Omregnet til nåverdi, blir skattefradragene på om lag 76 prosent, ifølge professor i petroleumsøkonomi ved Universitetet i Stavanger, Petter Osmundsen.

Han understreker at selv om det er overskridelser på enkelte prosjekt, må man ikke glemme at det også blir betydelige inntekter fra prosjektene.

– I trontalen fikk vi høre at skatteinntektene fra oljenæringen skal ned. På kort og mellomlang sikt er dette rett og slett feil. Faktum er at vi vil få en sterk økning.

– På samme måte har regjeringen kommunisert feil at produksjonen skulle falle, sier Osmundsen.

Han peker på tre ting som understøtter påstanden hans om at skatteinntektene vil øke fra oljebransjen:

  • Økte marginer som følge av reduserte kostnader og økte priser
  • Reduserte skattemessige avskrivninger som følge av investeringsfall
  • Uendret produksjon

– En indikasjon på dette er tredoblet kvartalsresultat fra Statoil, sier professoren.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.